• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Themapagina Databeschikbaarheid

Het ontsluiten van informatie vindt nu vooral plaats via gegevensuitwisseling die met usecase-gedreven informatiestandaarden mogelijk wordt gemaakt. Databeschikbaarheid streeft ernaar dat gezondheidsdata in informatiesystemen doelgericht beschikbaar is voor meervoudig gebruik.
Goed nieuws! Het Groene Hart Ziekenhuis en het Leids Universitair Medisch Centrum hebben samen met hun leveranciers Nexus en ChipSoft de Technische Afspraak Notified Pull met succes getest: de ziekenhuizen hebben elkaar een verwijzing gestuurd en konden in hun eigen EPD de Basisgegevensset Zorg en een verwijsbrief ophalen en verwerken. Daarmee kan geconcludeerd worden dat het mogelijk is om met behulp van de TA Notified Pull gestructureerde gegevenssets tussen zorginfrastructuren beschikbaar te stellen. Zo kunnen zorginfrastructuren aan elkaar worden gekoppeld, waardoor opschaling van gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid mogelijk wordt. Het hele artikel lees je op de website van de NVZ.
Wat zijn gezondheidsgegevens? Waarom en hoe worden ze gebruikt? Waarom zijn ze noodzakelijk? Per 11 juli 2024 staat de website GegevensVerbeterenLevens.nl online. Deze website informeert burgers en patiënten over (her)gebruik van gezondheidsgegevens via teksten, video's en animaties. Er wordt uitgelegd wat gezondheidsgegevens zijn, waarvoor ze gebruikt worden en waarom ze nuttig zijn. Ook wordt aandacht besteed aan veiligheid, privacy en zeggenschap in Nederland. De website is bedoeld voor burgers en patiënten die vragen hebben over (her)gebruik van gezondheidsgegevens. Belangrijk aspect is dat de inhoud toegankelijk geschreven is op taalniveau B1, ook kan het worden vertaald naar veelvoorkomende talen zoals Turks of Arabisch. Wat...
Wisten jullie dat het landelijk programma 'Met Spoed Beschikbaar', handige Zorgverlener journey's heeft gepubliceerd een tijd terug (2021)? In deze Zorgverlener journey's hebben zij de zorgprocessen van de huisartsenpraktijk, huisartsenpost, ambulancezorg en spoedeisende hulp inzichtelijk gemaakt. Deze zijn zodoende opgesteld op basis van gesprekken met zorgverleners, expertpanels en vervolgens getoetst bij koplopers. Zoals verwacht komen er in veel van deze journey's ook pijnpunten tevoorschijn in het zorgproces. Deze worden uitzonderlijk belicht waarna vervolgens de wensen worden opgesomd. Tot slot wordt er een grafisch ontwerp onthuld waarin het gewenste zorgproces per zorgverlener in kaart wordt gebracht. Deze aantekeningen en...
Terug
Bovenaan