• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Blog: Een beeld zegt meer dan duizend woorden

‘Wij stellen de patiënt centraal. Wij hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Wij zijn de norm in onze sector.’ Mooie woorden, maar wat zeggen ze nu concreet? En betekenen ze wel hetzelfde voor alle samenwerkingspartners? Een gezamenlijke ambitie formuleren die iedereen inspireert en mobiliseert is belangrijk, maar nog niet zo gemakkelijk. Gelukkig bieden de Sigra samenwerkingsspellen een helpende hand.


plaatje ambitie.pngSigra is een regionaal samenwerkingsverband van organisaties in zorg en welzijn dat ruim 150 leden telt. Om 55 jaar samenwerking met haar leden te vieren, ontwikkelde Sigra samen met Common Eye, een organisatieadviesbureau gespecialiseerd in samenwerken, de Sigra samenwerkingsspellen, gebaseerd op de vijf condities voor samenwerken uit het model van Common Eye: Ambitie, Belangen, Relatie, Organisatie en Proces. In een serie blogs brengen we alle condities één voor één over het voetlicht en focussen we op een spel dat je hierbij kunt inzetten. Deze keer introduceren we Ambitie en het bijbehorende Metaforenspel. Ofwel: een beeld zegt meer dan duizend woorden.



Figuur links: een paar voorbeelden van platen met metaforen die gebruikt worden bij het Metaforenspel. Klik op de afbeelding voor een vergroting.


Een gedeelde ambitie is cruciaal voor de samenwerking

Een gedeelde ambitie is het hart van elke geslaagde samenwerking, zoals het Common Eye-model laat zien (in ons vorige blog gingen we hier dieper op in). Je moet immers weten welke richting je samen opgaat, en welke kansen, problemen en uitdagingen je gezamenlijk wilt oplossen. Maar hoe kom je tot een breed gedragen ambitie die ook nog eens aansluit bij de belangen van elke partner?

Zeg het eens met beelden

In onze talige maatschappij zijn we gewend om overal woorden aan te geven. We lezen rapporten, beschrijven gebeurtenissen, vertellen hoe we ons voelen. Terwijl een goed gekozen beeld soms meer zegt dan een verhandeling van twintig pagina’s. Denk maar aan het beeldmerk van Lamborghini (stier) of Ferrari (paard) waarmee deze firma’s zonder woorden vertellen dat hun auto zo krachtig is als een stier of zo snel en onstuimig als een paard.

Het Metaforenspel: waarmee vergelijk jij onze ambitie?

Als onze ambitie een dier was, wat voor dier zou ze dan zijn, en waarom? Of als ze een auto was, of een vakantiebestemming? Het Metaforenspel, een van de drie Ambitiespellen van Sigra, daagt deelnemers uit om creatief na te denken over de ambitie van hun samenwerking en hierover met elkaar in gesprek te gaan. In groepjes gaan ze aan de slag met een metafoor naar keuze en proberen die zo goed mogelijk te onderbouwen. De metaforen worden daarna plenair gedeeld en besproken: wie heeft de meest passende metafoor en waarom? Welke gemeenschappelijke thema’s of woorden komen vanuit de verschillende metaforen terug in onze ambitie?

Een buitenboordmotor als metafoor

Met dit spel kun je op een creatieve manier komen tot een gedeelde ambitie; glashelder en zonder wollige taal of dubbelzinnigheden. Een voorbeeld is die van een netwerkorganisatie die het Metaforenspel speelde om tot een gezamenlijke ambitie te komen voor hun toen nog op te zetten innovatielab. Ze formuleerden de volgende metafoor die inmiddels al jaren gebruikt wordt en waarin iedereen zich meteen herkent: een buitenboordmotor die nieuwe en lopende projecten van energie voorziet en verder brengt. Die even wat meer gas kan bijgeven en snel in nieuwe projecten bijgezet kan worden. (Uit het boek Spelen met samenwerken)

Een kickstart van je nieuwe of bestaande samenwerking

Toen er vorig jaar bij Sigra een interne OR-fusie plaatsvond, kwam het Metaforenspel perfect van pas. De nieuwe OR-leden bogen zich gezamenlijk over de vraag: wie zijn we en wat is onze rol? 'Uiteindelijk koos men voor de gans als metafoor', vertelt Nicole Ranzijn, adviseur Arbeidsmarkt & Onderwijs bij Sigra. 'Ganzen vliegen namelijk in een V-formatie, wat staat voor de drie V’s van Sigra: verbinden, versterken, vernieuwen. Ganzen houden de groep bij elkaar, werken samen, zijn waakzaam en alert; op alle fronten bleek deze metafoor naadloos aan te sluiten. Het spelen van het spel zorgde bovendien voor een ontspannen sfeer en verbinding in het team.' Met recht een kickstart dus van deze samenwerking!


Marit


Dit wil je misschien ook lezen:

Blog: Een transparant proces is de sleutel tot een succesvolle samenwerking
Blog: Hoe organiseer je een effectieve samenwerking?
Blog: Wil je goed samenwerken, dan moet je elkaar kennen
Blog: Lekker belangrijk!
Blog: Vijf misverstanden over serious gaming in welzijn & zorg
Blog: Een diagnose stellen voor jouw samenwerking
'Serious games meest effectieve instrument voor gedragsverandering'
Spelen en leren tegelijk
Serious game Registratie aan de bron & Escaperoom Eenheid van taal


Félice de Charro.jpgMarit Blom.jpgFélice de Charro (foto links) en Marit Blom (foto rechts) bloggen om beurten over de Sigra samenwerkingsspellen. Ze werken beiden als adviseur Digitale zorg en als spelbegeleider bij Sigra,. Félice schreef mee aan het boek Spelen met samenwerken over de Sigra Samenwerkingsspellen. Hier lees je meer over de achtergronden van de Sigra Samenwerkingsspellen en hoe je een spel kunt inzetten in jouw organisatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan