• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Eén landelijk mdo-platform: een goed idee of niet?

Theone Joostensz

Administrator
Moderator
Organisatie
Een (landelijk) programma
Zorgverzekeraars Nederland wil één landelijk mdo-portaal’, kopt Medische Oncologie. Het gaat om het mdo-platform Vitaly van OpenLine/Parsek die de regio Utrecht onder de vlag van Data Delen Midden-Nederland succesvol heeft gepilot. ZN trekt er 3 miljoen euro voor uit om deze pilot via de dienst Vecozo in 2023 over heel Nederland uit te rollen. Maar hoe denkt Nederland hierover? Ga jij als RSO nu je eigen mdo-pilot staken en aansluiten op één landelijk platform? Welke haken en ogen zitten er aan een landelijk platform, dan wel aan verschillende regionale oplossingen? En wat vind je van het tijdsbestek waarin ZN het een en ander wil realiseren?
 
Laatst bewerkt:
Heel goed dat ZN hier stelling in neemt, het zorgt voor reuring en benadrukt ook de noodzaak dát we hierin nu stappen zetten. Maar ik ben het er zeker ook mee eens dat we nog de nodige discussie moeten voeren om vast te stellen wat verstandige keuzes zijn. Gelukkig weten we al veel obv de verschillende pilots in het land, zie ook het artikel in de bijlage dat Medische Oncologie hierover schreef.

Verder is volgens mij niet de intentie om alle initiatieven te stoppen maar om iig één platform landelijk als dienst aan te bieden. Dat houdt de mogelijkheid open om als regio een andere oplossing te implementeren. Of om dezelfde oplossing in eigen beheer te implementeren (maar hoe zit het dan met financiering?). Juist hierom loopt vanuit RSO GERRIT op dit moment een marktverkenning waarmee duidelijkheid verkregen moet worden welk platform voor onze regio het meest geschikt is. @J. van der Meulen is hiervan projectleider en kan hier meer over zeggen.
 

Bijlagen

  • Medische Oncologie Zelf het wiel uitvinden of één landelijk model_.pdf
    773,7 KB · Weergaven: 13
Ik vind het juist een interessant idee om een landelijk samenwerkingsplatform (je wilt meer dan alleen een MDO kunnen ondersteunen) te hebben, gebaseerd op een standaard koppelvlak met informatiebronnen van de aangesloten instellingen. Wat als we nu platformen voor regionale samenwerkingen inrichten, hoe koppelbaar zijn de verschillende regio's dan ook met elkaar, wat is de regio. Zeker als er ook verschillende platformen worden gebruikt. Als er een soort landelijke nuts voorziening voor de zorgsamenwerking komt, helpt dit denk ik ook de schaalbaarheid ervan. Uiteraard zijn er wel veel randvoorwaarden waar we als zorgpartijen, maar ook landelijke aanbieder met elkaar goed over na moeten denken, hoe voorkomen we dat er weer een monopolist, of meerdere monopolisten binnen de zorgmarkt actief worden, hoe komen we tot de juiste standaarden (technisch als informatie-standaarden), wie heeft welke taken en verantwoordelijkheden, hoe behouden regio's het initiatief (waar vaak een samenwerkig start), hoe borg je alle aspecten van privacy, security en de governance, ect, ect.

Kortom ik zie uitdagingen, maar ook kansen. En ik ben wel blij dat er iets gebeurt.
 
Terug
Bovenaan