• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Epic on FHIR

Dat is inderdaad een handige site. Ik ben niet goed bekend met FHIR, maar dit maakt het wel wat inzichtelijker. Ik weet niet of zoiets ook voor HiX of Nexus bestaat. Ik ga in ieder geval eens informeren.
 
En voor Epic, als je Epic klant bent, staat er heel gedetailleerde informatie over de relatie tussen de FHIR en de zibs en BgZ.
Voor Chipsoft hier: https://developer.zorgplatform.online/digital-care
Voor Nexus dacht ik https://docs.founda.com/, maar daar vind ik niet duidelijk de zibs en BgZ vinden. Iemand?
Is er dan verschil tussen de diverse epd's als het gaat over de relatie tussen FHIR en zibs/BgZ? Ik had verwacht dat die relaties epd-onafhankelijk zouden zijn. Of gaat het dan ook om specifieke manier waarop die relaties en een epd zijn gerealiseerd?
 
Er is zeker verschil. Niet alle velden van de zibs worden in alle EPD's ondersteund bijvoorbeeld. Daarnaast zijn de waardelijsten vaak niet hetzelfde, maar gemapped. En om het nog ingewikkelder te maken, vaak worden er velden buiten de zibs ondersteund of niet alle FHIR extensions.

Bijvoorbeeld:
* zib Probleem heeft 9 elementen
* bijbehorende FHIR STU3 Resource is Condition en deze heeft 16 elementen
* Epic STU3 Condition ondersteund 11 elementen, waarvan er 8 van de zib zijn, anatomische locatie nog niet
 
Inmiddels heb ik ook antwoord vanuit Nexus:

"We hebben nu een Web UI en een REST API (zowel lezen als schrijven) naar het onderliggende (ZIB Compliant) datamodel.
We hebben (voor klanten die hebben afgenomen) documentatie vergelijkbaar als EPIC maar ook Swagger. Die informatie is beschikbaar voor onze klanten en partners op ons klantenportaal en we hebben een test omgeving waar zij hun eigen software tegenaan kunnen testen.

Voor VIPP 5:1 koppelen we (voor alle ZIB van de BGZ) de REST aan FHIR (maar ook HL7 waar nog relevant). Dat hebben we al gedaan voor de Gegevensdienst BgGGZ (en zijn diverse van onze GGZ klanten met onze DVZA ook al in productie) en doen we op dezelfde wijze ook voor de resterende ZIB van de BGZ."


Er werd ook een voorbeeld meegestuurd uit Swagger:

1639737985796.png

Geeft dit een beeld van de beschikbare informatie?
 
@Christine van der Aa Ik zie in het zorgverlener voorbeeld helemaal de zib niet terug, wel alle elementen waarmee je de zib kan vullen, maar de structuur is anders.

Zoiets:?
Nexuszib Zorgverlener
Zorgverlener.voornaam,voorletters,voorvoegsel,achterNaam,naamweergaveNaamgegevens
BigRegistratie.bigNummerZorgverlenerIdentificatienummer
BigRegistratie.bigBeroephoe mapped die op ZorgverlenerRol?
enz.
 
Hier overvraag je me.... Ik heb gepost wat ik van Nexus ontvangen heb, meer weet ik helaas niet.
 
Nog even een nabrander vanuit Chipsoft: Zij geven aan dat dit beschreven is in de handleidingen voor inrichting hiervan, door klanten die geen standaard content gebruiken. Deze zijn beschikbaar via de supportsite van ChipSoft.
 
Terug
Bovenaan