• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Ervaringen pilot MDO ondersteuning Noord Nederland met Amaron Workflower

Maarten de Ruiter

Administrator
Moderator
Ambassadeur
Organisatie
Universitair Medisch Centrum Groningen
Hierbij een eerste opzet mbt de ervaringen met Amaron Workflower in Noord Nederland. Dit start topic zal dynamisch zijn en aangevuld worden, mede op basis van reacties of vragen.

Keuze Amaron
Voorafgaand aan de pilot heeft een analyse plaatsgevonden van leveranciers. Wetende dat regio Midden Nederland een samenwerking had met Parsek (Vitaly), had het de voorkeur binnen Citrien een andere leverancier te betrekken. Hierbij is de keuze gevallen op Amaron en het pakket voor workflow ondersteuning "Workflower". Doorslaggevende aspecten hierin waren:
  • Beheer en inrichting door RSO + instellingen: flexibel en efficiënt
  • Korte doorlooptijd leverancier door standaardisatie: bij opschaling snel nieuw MDO online (2-3- weken)
  • Generiek workflow-pakket potentieel breed inzetbaar: naast MDO bv. ook ondersteuning consultatie en uitbesteed onderzoek mogelijk
  • Generiek communicatie platform (Mirth connect): ondersteunt verschillende communicatie standaarden (HL7, Fhir, XDS)

Opzet pilot
De pilot is uitgevoerd binnen het MDO gynaecologische oncologie Groningen, waarbij UMCG, Martini Ziekenhuis Groningen en Ommelander Ziekenhuis (OZG) OZG betrokken zijn. In juni 2021 is een Proof of Concept (PoC) uitgevoerd waarin aangetoond is dat het platform Workflower van de firma Amaron geschikt zou kunnen zijn voor het ondersteunen van het MDO (vanaf nu “het MDO platform”). Op basis daarvan heeft in 2 maanden tijd(augustus/ september 2021) de inrichting van het platform plaatsgevonden binnen de regionale zorginfrastructuur van Stichting GERRIT. Omwille van de omvang van de pilot (beperkt budget) is gekozen voor een opzet waarin niet alle functionaliteit gerealiseerd werd.

Gerealiseerde functionaliteit
Het Martini Ziekenhuis heeft koppelingen gerealiseerd heeft met het MDO-platform, waardoor patiënten middels een orderbericht (HL7v2 ORM) aangemeld konden worden, waarna aanvullende gegevens van de patiënt door het MDO platform opgehaald werden uit het Chipsoft HIX EPD (HL7 Fhir). Binnen deze pilot is niet de functionaliteit gerealiseerd waarbij, op basis van het vastgelegde behandeladvies in het platform, een verslag van het MDO terug gaat naar het EPD van de aanmelder. Op basis van een ontwerp voor het vervolg is de haalbaarheid hiervan wel vastgesteld (HL7 ORU). Binnen de huidige setting was geen noodzaak voor een koppeling met de beschikbare XDS infrastructuur, omdat radiologie uitsluitend via videoconference gedeeld werd.

1678982590620.png
Voor het OZG is een handmatige workflow ingericht, waarbij geen koppelingen gerealiseerd zijn met het NEXUS EPD. De mogelijkheden hiervoor zijn niet uitgewerkt gezien de beperkte omvang van de pilot. Ook voor het UMCG zijn geen koppelingen gerealiseerd omdat deze gebruikers slechts raadplegen en geen patiënten aanmelden. Wel is er, met het oog op eventuele opschaling, een ontwerp gemaakt voor koppelingen met UMCG (Epic), afgestemd met St. Antonius Nieuwegein (koppeling Epic - Parsek platform).

Ervaringen
Binnen de pilot zijn met name UMCG specialisten actieve gebruikers geweest (de andere deelnemers konden het eigen EPD blijven gebruiken tijdens het MDO). Zij waren erg te spreken over de verbetering in het werkproces (alle patiënten te raadplegen op basis van één bespreeklijst, inclusief onderliggende gegevens). Het aanmeldende secretariaat van MZH ondervond voordelen doordat geen aanvullende handelingen meer verricht hoefden te worden voor het aanmelden van patiënten voor het regionale MDO, het reguliere orderproces volstond hierin.
Zoals verwacht is doorontwikkeling wenselijk: uitbreiding van de koppelingen, ook voor de andere huizen, en verdere optimalisatie en integratie van het platform staan op de wensenlijst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan