• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid in de geestelijke gezondheidszorg

De geestelijke gezondheidszorg (ggz) in Nederland staat voor grote uitdagingen als het gaat om data-uitwisseling en databeschikbaarheid. Het delen van informatie tussen zorgverleners is cruciaal voor een goede en efficiënte behandeling van patiënten. Helaas is dit in de praktijk nog vaak lastig. Richard Mooren, beleidsadviseur Informatiebeleid bij branchevereniging de Nederlandse ggz, lichtte de complexiteit van de sector toe en vroeg overige partijen in de langdurige zorg en ondersteuning bij Platform IZO mee te denken over de toekomst.

Lees het hele artikel op de website van IZO

Richard Mooren: "Als ik de IZO-partijen hoor, zit de meeste winst in het denken vanuit de praktijk van de zorg en ondersteuning".

Wat vind jij?
Ga je uit van use cases en behoeften uit de huidige praktijk, of denk je vanuit de techniek? Als je alleen uitgaat van het huidige proces, maak je misschien onvoldoende gebruik van de kansen die de technologie biedt. Maar het is wel een uitdaging om de kennis van techniek binnen de sector op het juiste niveau te krijgen.
Ik ben benieuwd!
 

Bijlagen

  • Gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid  in de geestelijke gezondheidszorg.png
    Gegevensuitwisseling en databeschikbaarheid in de geestelijke gezondheidszorg.png
    1,9 MB · Weergaven: 50
Uitgangspunten zijn denk ik maatschappelijk relevante en voor mensen, naasten, professionals en (zorg-)organisaties zinvolle use en business cases.

We moeten zorgen dat we volledig digitaal en organisatie-overstijgend kunnen samenwerken met de patiënt/cliënt en naasten. Dat is de beste basis voor optimalisering van digitale samenwerking met en tussen professionals en zorgaanbieders:
  1. De mens is zelf de enige constante in alle (zorg)processen.
  2. Kent het persoonlijk sociale en zorg-netwerk en beslist toenemend zelf over welke naasten, organisaties en professionals in de loop der tijd daartoe behoren voor welke delen van ondersteuning, zorg en gegevens. Dat netwerk is altijd groter dan één (zorg-)organisatie.
  3. Kan eigen registraties en gegevens uit verschillende bronnen (laten) controleren, corrigeren, consolideren, completeren en contextualiseren.
  4. Heeft belang bij het tijdig, veilig en gecontroleerd beschikbaar zin van gegevens, altijd en overal. Ook onderweg in Nederland, Europa en elders in de wereld.
In het Integraal ZorgAkkoord (IZA) is afgesproken dat de ggz 70% van de daarvoor geschikte processen digitaliseert. Geldverkeer, retail en toerisme laten zien dat ‘empoweren van de mens’ leidt tot innovatieve, andere en betere dienstverlening. Zorg ging van aanbodgerichte, naar vraaggestuurde, naar ontregel de, naar waardegedreven, naar zinnige en nu met IZA naar passende zorg. Daarbij mis ik de mens en naasten. We vorderen nog matig. De tijd dringt harder dan ooit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan