• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Het interoperabiliteitsmodel alléén gaat ons niet helpen

Stelling: Het interoperabiliteitsmodel alléén gaat ons niet helpen

  • Helemaal mee eens

    Stemmen: 5 71,4%
  • Gedeeltelijk mee eens

    Stemmen: 2 28,6%
  • Helemaal niet mee eens

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ik heb hier een duidelijke mening over, zie mijn comment hieronder!

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    7
  • Opiniepeiling gesloten .

Bas van Vliet

Active member
Organisatie
Anders
Wat vind jij van deze stelling? Breng nu je stem uit en laat ook even een reactie achter in de comments! NB: je kunt alleen stemmen als je ingelogd bent.

Waarom ik deze stelling heb geponeerd: het Twiin Afsprakenstelsel bevat afspraken op alle lagen van het interoperabiliteitsmodel. Maar het interoperabiliteitsmodel alléén gaat ons niet helpen! De basis is gelegd, op inhoud zijn afspraken beschreven. Nu moeten we het gaan doen. Dus laten we stoppen met discussiëren en er de schouders onder zetten! Daar waar het nog niet voldoende is of toch net anders moet, passen we het gezamenlijk aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het interopmodel is een prachtig hulpmiddel omdat het je dwingt om breed te kijken naar interoperabiliteit. Ik vind het ook mooi dat de zorgproces-laag in het interopmodel zo centraal staat. Ik merk echter dat, wanneer je schaalbare afspraken wilt maken over hoe organisaties betrokken bij gegevensuitwisseling elkaar kunnen vertrouwen (bijv. over toetsbare identiteiten van organisaties en personen, of over toetsbare beweringen over die identiteiten) het interopmodel niet zo goed past. Bij vertrouwensvraagstukken biedt mijns inziens het internationale Trust Over IP Framework veel meer houvast, zie https://trustoverip.org/wp-content/toip-model/. Aan de hand van het ToIP-model proberen we nu bijvoorbeeld ook de afspraken vast te leggen die nodig zijn om Mitz en Nuts in combinatie met elkaar te gebruiken.
 
Een model is over het algemeen een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid en wordt gebruikt om een complexe boodschap eenvoudig over te brengen. En helaas de boodschap is complex en het is een een bruikbaar model. Ook een leuke stelling is of het Twiin Afsprakenstelsel ons nu gaat helpen om landelijke dekking te bereiken? Veel is uit gewerkt op papier daarom steun ik je oproep om vanuit de inhoud en de praktijk te werken aan de realisatie. Vanuit de SaSZ (Samenwerkende Chipsoft Ziekenhuizen) werken we aan een concept van het inrichten van regionale werkplaatsen. Daarin willen we concreet tot inrichting en opschaling komen van digitaal verwijzen. Daarover binnenkort meer.
 
Ik gebruik het model vooral aan de vraagzijde, om op eenvoudige wijze te laten zien wat er bij interoperabiliteit komt kijken en hoe dat met elkaar samenhangt. Om daadwerkelijk iets in te richten en op te schalen is zeker meer nodig dan alleen het interoperabiliteitsmodel.
 
Terug
Bovenaan