• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Interview: Vijf vragen aan… Pim Volkert

Pim Volkert.jpgWie zijn de leden van het Kennisplatform Digitale uitwisseling in de zorg en wat houdt ze bezig? In de komende weken maak je nader kennis met een aantal van hen. Dit keer is het de beurt aan Pim Volkert, coördinator klinische data architectuur bij Health-RI en initiator van de community Text mining & NLP op ons Kennisplatform. Pim is tevens opleider Klinische Informatica aan de TU Eindhoven. ‘We kunnen zorgverleners niet blijven lastigvallen met oneindig gestructureerd vastleggen, maar moeten onze energie steken in het ontsluiten van waardevolle zorginformatie uit vrije tekstvelden en verslagen.’

Iedereen roept al jaren dat zorgverleners zo gestructureerd mogelijk moeten vastleggen; beweer jij nu iets anders?
‘Ja. Al heb ik lange tijd moeite gehad om deze visie uit te dragen. Ik geloof er niet in dat zorgverleners eindeloos gestructureerd kunnen vastleggen. Grosso modo vinden de meeste dat lastig, kost het ze veel te veel tijd, de software kan het niet aan en het levert niet direct iets op. Het is echter wel heel belangrijk dat we onze data goed op orde hebben om tot passende zorg te komen en om onderzoek en innovatie te faciliteren. Je kan dit op twee manieren benaderen. De ene manier is dat we ons op korte termijn focussen op de áchterkant van het proces. Daarmee bedoel ik dat er heel veel waardevolle data zitten opgesloten in vrije tekstvelden. De zorgverlener heeft zijn best gedaan om die data professioneel vast te leggen. Hoe kun je die eruit halen voor onderzoek en innovatie? Daar zijn technieken voor in ontwikkeling zoals textmining en natural language processing die waardevolle data opleveren. Maar schrijf daar niet mijn medicatie mee voor! Want daarvoor kijken we naar de vóórkant van het proces, dat is de tweede benadering. Waarom moet een arts of verpleegkundige gestructureerd vastleggen als een computer haar ook kan begrijpen en de informatie kan coderen en structureren in het epd? We naderen een tijdperk waarin de computer steeds beter snapt wat de zorgverlener zegt, dit vervolgens in het epd vastlegt en checkt: klopt het dat je het zo bedoeld hebt?’ Deze ontwikkeling bevindt zich nu in een stroomversnelling en ik verwacht dat dit binnen enkele jaren in Nederlandse taal mogelijk is.’

Wat is jouw stip aan de horizon?
‘Ik zei laatst tegen een van mijn trainees: Jij gaat meemaken dat de dokter een instrument van jou krijgt waarmee hij betere, doeltreffender zorg kan verlenen en nieuwe dingen kan doen. Puur omdat de informatievoorziening op orde is en er software beschikbaar komt die de zorgverlener helpt. Ik noem dat toegevoegde waarde creëren met informatie.’

Wat moeten we in de tussentijd doen?
‘In ieder geval niet wachten tot eerdergenoemde ontwikkelingen werken, maar nu ervoor zorgen dat de basale dingen die vastgelegd kunnen worden, ook goed vastgelegd worden. Zoals allergieën, medicatie, diagnose en verrichtingen. We zijn er dan natuurlijk nog lang niet, want er is nog veel meer relevante patiëntinformatie die de zorgverlener nu alleen in vrije tekst kan vastleggen. Laat dat nog maar even, denk ik dan, dat halen we er straks via de achterkant wel uit.’

Welke hobbels liggen er nog op de weg?
‘Een van de belangrijkste dingen die moeten gebeuren is het ontwikkelen en finetunen van large language models om relevante zorginformatie uit vrije tekstvelden te kunnen halen. Om zo’n taalmodel te trainen, moet je het input geven. Maar je kunt niet zomaar vrije teksten gebruiken omdat die persoonsgebonden informatie kunnen bevatten, tot telefoonnummers aan toe. Je moet daar extreem zorgvuldig mee zijn in de zorg. Niet alleen omwille van de privacy, maar ook omdat je niet wilt dat er iets fout gaat wat kan leiden tot bijvoorbeeld mismedicatie, met alle grote gevolgen van dien. We verkopen immers geen schroeven bij de Gamma, we moeten mensen beter maken en beter houden.’

Hoe gaan we deze hobbel wegnemen?
‘We gaan in ieder geval zoveel mogelijk met mensen in gesprek over het onderwerp. Eind januari organiseert Health-RI een grote focusmeeting over large language models voor zowel ontwikkelaars als gebruikers waarbij we zowel naar de voorkant als de achterkant van het proces kijken. Input voor deze focus meeting is nog steeds van harte welkom.

Heb je ook een vraag voor @Pim Volkert? Stel hem in de comments hier onder!

Dit wil je misschien ook lezen:

Vijf vragen aan... Lisa van Blokland
Vijf vragen aan... Isa van Barneveld
Vijf vragen aan... Tonko Wedda
Vijf vragen aan... Gé Klein Wolterink
Vijf vragen aan... Maarten Timmers
Vijf vragen aan... Yoeri Zuidwijk
Vijf vragen aan... Wikje Muller-Draaistra
Vijf vragen aan... Stefan Vinken
Vijf vragen aan... Rob Hoogervorst
Vijf vragen aan... Guido Zonneveld
Vijf vragen aan... Peer Goudswaard