• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Interview: Vijf vragen aan… Yoeri Zuidwijk

Theone Joostensz

Administrator
Moderator
Organisatie
Een (landelijk) programma
Yoeri Zuidwijk.jpegWie zijn de leden van het Kennisplatform Digitale uitwisseling in de zorg en wat houdt ze bezig? In de rubriek Vijf vragen aan… maak je kennis met een aantal van hen. Deze keer stellen we vijf vragen aan Yoeri Zuidwijk, huisarts en CMIO bij Dokter Drenthe, de regio-organisatie voor Drentse huisartsen, en bestuurslid bij RIVO-Noord, het regionaal informatievoorzieningsoverleg Noord-Nederland. ‘De Zorgviewer is er niet alleen voor de drie noordelijke provincies, de landelijke animo is groot.’

Kun je in het kort uitleggen wat de Zorgviewer is?
‘De Zorgviewer is de eerste oplossing in Nederland die zorggegevens tussen de eerste, tweede en derde lijn kan ontsluiten. Je opent de Zorgviewer vanuit je eigen HIS of epd en ziet de gegevens op je eigen scherm staan, inclusief de bron waaruit ze afkomstig zijn. Je haalt die gegevens niet naar je eigen systeem over, want het principe van de Zorgviewer is: de data blijven aan de bron. Middels de Zorgviewer kun je die data inzien die voor jou relevant zijn, mits de patiënt daar toestemming voor geeft. Dat scheelt enorm veel tijd en je bent veel beter geïnformeerd waardoor je betere zorg levert.’

Hoe ben jij betrokken geraakt bij de Zorgviewer?
‘In 2020 werd ik kwartiermaker bij RIVO-Noord, het regionaal informatievoorzieningsoverleg Noord-Nederland, dat met name als taak heeft om databeschikbaarheid voor de regio op te zetten. Het idee voor de Zorgviewer bestond toen al; de gedachte was om daar zoveel mogelijk zorgaanbieders op aan te sluiten. Niet alleen de ziekenhuizen – in Noord-Nederland zijn alle ziekenhuizen inmiddels aangesloten op XDS, dus die beschikken over een vrij goede uitwisselingsstructuur - maar juist ook de huisartsen, de VVT, de paramedische zorg en de GGZ. Als je gelooft in netwerkzorg rond de patiënt, dan hebben al deze partijen informatie nodig over die patiënt om goed te kunnen samenwerken. Daar wilden we dus iets voor neerzetten, samen met een aantal artsen en CIO’s trokken we die kar. Van een idee kwamen we, in samenwerking met architecten, tot een concreet plan dat uiteindelijk leidde tot de livegang van de Zorgviewer in april dit jaar.’

Wat kun je momenteel met de Zorgviewer?
‘Op dit moment kan ik via de Zorgviewer gegevens inzien van Ziekenhuis Tjongerschans, Medisch Centrum Leeuwarden en het UMCG, en vice versa. Het gaat om de behandelaanwijzing, correspondentie, verrichtingen, labuitslagen en de voorgeschiedenis van mijn patiënt. Advance Care Planning, ACP, is ook een van de onderdelen die beschikbaar zijn in de Zorgviewer. Voor ons als huisartsen is het van groot belang dat we die kunnen raadplegen en delen met onder meer de wijkverpleegkundige zorg en de SEH. In het kunnen uitwisselen van de ACP zit voor mij en voor mijn patiënten tot nu toe de grootste winst.’

Wat zijn de uitdagingen om de Zorgviewer verder te brengen?
‘Het aansluiten van meerdere typen zorgverleners is nog wel een uitdaging. Ik als huisarts maak gebruik van de Zorgviewer via VIPLive, dat is een netwerkinformatiesysteem dat bovenop het HIS ligt. Er zijn echter heel veel verschillende HIS-systemen, het is ingewikkeld om al die verschillende systemen aan te sluiten.’

Wat zijn de volgende stappen?
‘We gaan door met het aansluiten van andere zorginstellingen met een ChipSoft of VIPLive systeem in Groningen, Friesland en Drenthe. Ook willen we andere bronsystemen gaan koppelen, zoals Nexus en Nedap voor de VVT en de GGZ. Nu werkt de Zorgviewer nog met lokaal vastgelegde toestemmingen, maar we willen natuurlijk zo snel mogelijk aansluiten op Mitz. Parallel hieraan gaat de ontwikkeling van de viewer door met meer opties en zorgpaden.
We doen dit nu allemaal voor de drie noordelijke provincies, maar daar blijft het natuurlijk niet bij. Zorgviewer is een van de proeftuinen van CumuluZ waardoor het een landelijk karakter krijgt. De animo is groot, niet alleen bij onze zorginstellingen, maar ook in de andere regio’s. Dat is wat je nodig hebt om landelijk op te schalen. Zodat uiteindelijk elke zorgverlener alle voor hem relevante informatie over de patiënt voor wie hij zorgt kan inzien op elk willekeurig moment.’

Heb je zelf een vraag aan @Yoeri Zuidwijk? Stel deze in de comments en tag hem!

Dit wil je misschien ook lezen:
Vijf vragen aan... Lisa van Blokland
Vijf vragen aan... Isa van Barneveld
Vijf vragen aan... Tonko Wedda
Vijf vragen aan... Gé Klein Wolterink
Vijf vragen aan... Maarten Timmers
Vijf vragen aan... Stefan Vinken
Vijf vragen aan... Wikje Muller-Draaistra
Vijf vragen aan... Rob Hoogervorst
Vijf vragen aan... Guido Zonneveld
Vijf vragen aan... Pim Volkert
Vijf vragen aan... Marije van Melle
Vijf vragen aan... Peer Goudswaard

Laatst bewerkt:
Hallo Youri,

een hele mooie ontwikkeling en bedankt voor de toelichting hierboven. Ik ben wel benieuwd of de bronystemen direct bevraagd worden door de Zorgviewer voor het beschikblaar stellen van de data (fhir?) of dat er nog een datalaag/lake tussen zit?

dank

groet
Lars van der A
Klinisch informaticus ZGT

Hallo Youri,

een hele mooie ontwikkeling en bedankt voor de toelichting hierboven. Ik ben wel benieuwd of de bronystemen direct bevraagd worden door de Zorgviewer voor het beschikblaar stellen van de data (fhir?) of dat er nog een datalaag/lake tussen zit?

dank

groet
Lars van der A
Klinisch informaticus ZGT
Beste Lars,

Zorgviewer bevraagt bronsystemen direct via FHIR. Dus geen tussenlaag.

Met vriendelijke groeten,
Yoeri Zuidwijk

Dag @Yoeri Zuidwijk. Goede ontwikkelingen denk ik.

Als je verschillende bronnen bevraagt en straks heel veel bronnen hebt:
  1. hoe wordt ontsloten? - gebruik je dezelfde gegevensdiensten als wij (Quli)
  2. hoe weet je dan waar je moet zijn?
  3. hoe integreer je gegevens van verschillende tijdstippen of uit verschillende bronnen?
  4. hoe krijg je toestemming (als die nodig is, resp. hoe weet bevraagd systeem dat er behandelrelatie is)?
Vanuit mijn dagdagelijkse inzet, denk ik, 'zet er digitaal patiëntplatform zoals Quli tussen'. Dat werkt als gegevenskluis en gegevenssluis (voor data die niet of nog niet in de kluis zit/kan). Geef de patiënt of naaste regie over autorisatie, localisatie, verzamelen en delen van gegevens. Dit omvat ook eigen registraties van patiënten, koppeling met digitaal aanbod van zorgaanbieders (bijv. monitoring), integreren van gelijksoortige gegevens van dezelfde of verschillende bronnen en workflows waarin patiënt en naaste als actoren opgenomen kunnen worden.

Komt bij, denk ik, dat MITZ te grofmazig is voor veel mensen (en wellicht ook professionals). Wie mag wat wanneer zien, is toch 1-1-vraagstelling tussen patiënt en professional?

Laatste pré is dat de patiënt het platform buiten de regio, zelfs overal ter wereld kan gebruiken.

Terug
Bovenaan