• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Kaart met overzicht XDS implementaties NL

Maarten de Ruiter

Administrator
Moderator
Ambassadeur
Organisatie
Universitair Medisch Centrum Groningen
Jaren geleden hebben we binnen Citrien Oncologienetwerken in Google maps een kaartje gemaakt met daarop actuele XDS implementaties tussen ziekenhuizen en regio's. Dit kaartje heeft een update nodig maar de vraag is wat mij betreft: is er nog behoefte aan een dergelijk overzicht? Graag jullie input. Wat mij betreft kunnen wensen voor aanpassing/update ook in dit topic gezet worden, dan pas ik het aan.
 
Dat valt mee. Het is indertijd gemaakt door een stagiaire van mij. Ik moet de inlogrechten nog hebben. De complexiteit zit meer in de informatie ophalen en correct verwerken. Indertijd is gesteld dat de ambassadeurs verantwoordelijk waren voor de inhoud en kwaliteit van de info.

de vraag is wie heeft er een stagiaire rond lopen :)
 
Dit soort kaartjes vind ik ook zeker nuttig. Ik heb geen stagiaire rondlopen die dit op kan pakken, maar als hier iemand tijd in kan steken ben ik zeker bereid om vanuit de Gutz regio (Zuid-oost Brabant) input te levveren.
@Hans Nuismer kan jij dan ook de XDS lijnen voor GUTZ er goed in zetten? DVU erbij en Elkerliek en CZE naar Radboud? MUMC+ in ontwikkeling
 
Oplossing
Op de kaart is regio Overijssel en kop Gelderland (Zwolle/ Deventer/ Apeldoorn) nog een blinde vlek maar dat is niet helemaal terecht. Voor zover ik weet kan de radiotherapiegroep, met locaties in oa Deventer en Apeldoorn, onderling uitwisselen via XDS. Is er iemand die hier meer details over heeft of mij in contact kan brengen met iemand die dit weet?
 
@Hans Nuismer kan jij dan ook de XDS lijnen voor GUTZ er goed in zetten? DVU erbij en Elkerliek en CZE naar Radboud? MUMC+ in ontwikkeling
Hoi @Cees Swinkels en @Hans Nuismer , even twee vragen:

1. Om welke locatie(s) van Diagnostiek voor U gaat het?
2. Staan de lijnen voor de regio Eindhoven er nu goed in:
- Anna, Catharina en Máxima sluiten aan op de cloud (groene lijnen = XDS-verbindingen in productie)
- er loopt een XDS-lijn in ontwikkeling (oranje) van voornoemde cloud naar Radboudumc. Klopt dat, of moeten er aparte lijnen lopen van deze drie ziekenhuizen naar Radboudumc met een oranje voor Máxima en Catharina en een groene voor Anna?
- Elkerliek heeft een rechtstreekse groene lijn naar Radboudumc.

Het is eigenlijk vooral de vraag of ik de ziekenhuizen direct met elkaar moet verbinden of dat de XDS-verbinding via de cloud verloopt.

Groet van Theone
 
Op de kaart is regio Overijssel en kop Gelderland (Zwolle/ Deventer/ Apeldoorn) nog een blinde vlek maar dat is niet helemaal terecht. Voor zover ik weet kan de radiotherapiegroep, met locaties in oa Deventer en Apeldoorn, onderling uitwisselen via XDS. Is er iemand die hier meer details over heeft of mij in contact kan brengen met iemand die dit weet?
Er is in stedendriehoek (DZ+Gelre) en Zwolle (Isala) niet gekozen voor XDS. Mogelijk dat er binnen CS transmuraal platform uitgewisseld gaat worden. Radiotherapie (RTG) is 1 organisatie met verschillende locaties. Heb daar geen contacten (meer), maar volgens mij gaat dat "intern" met organisatie brede PACS.
 
@allemaal, hoe verhoudt het (nieuwe) XDS plaatje zich tot het plaatje dat binnen https://oncologienetwerken.nl/ de verbindingen weergeeft? Lijkt me goed om 1 overzicht te krijgen, maar weet niet welke (web)technologie daar voldoende in kan ondersteunen. Die op de oncologienetwerken lijkt wel verschillende lagen aan te kunnen, zodat je onderscheid kan maken tussen bijvoorbeeld techniek en samenwerking op andere niveaus van het interopabiliteitsmodel van Nictiz.

En zouden we niet iets moeten doen met het beheer (governance) van het plaatje/overzicht, bijvoorbeeld door dat regionaal neer te leggen? Anders stoppen we nu heel veel tijd in actualiseren via dit forum met 1op1 informatie, terwijl het over een maand opnieuw geactualiseerd moet worden.
 
@allemaal, hoe verhoudt het (nieuwe) XDS plaatje zich tot het plaatje dat binnen https://oncologienetwerken.nl/ de verbindingen weergeeft? Lijkt me goed om 1 overzicht te krijgen, maar weet niet welke (web)technologie daar voldoende in kan ondersteunen. Die op de oncologienetwerken lijkt wel verschillende lagen aan te kunnen, zodat je onderscheid kan maken tussen bijvoorbeeld techniek en samenwerking op andere niveaus van het interopabiliteitsmodel van Nictiz.
Ha Arjan, het kaartje op www.oncologienetwerken.nl en het kaartje dat op het Kennisplatform staat, zijn één en hetzelfde. Het programma Naar regionale oncologienetwerken is per 1 juli beëindigd dus communiceren we nu via het Kennisplatform over onder meer het updaten van dit kaartje.

We hadden het inderdaad laatst over de optie om ook de samenwerking op andere niveaus aan te geven. Ik heb het besproken met @Maarten de Ruiter en voorlopig richten we ons op het actualiseren van de kaart als het gaat om de XDS-verbindingen, wat de insteek is van de kaart. De samenwerkingsverbanden zijn absoluut ook interessant; wellicht kunnen we daar tzt een andere kaart voor maken?
 
En zouden we niet iets moeten doen met het beheer (governance) van het plaatje/overzicht, bijvoorbeeld door dat regionaal neer te leggen? Anders stoppen we nu heel veel tijd in actualiseren via dit forum met 1op1 informatie, terwijl het over een maand opnieuw geactualiseerd moet worden.
Daar heb je wel een punt. Het probleem is echter dat het mensen ook vaak aan tijd ontbreekt om het kaartje bij te houden. Oorspronkelijk was het namelijk ook de bedoeling dat de regio's dit zelf zouden doen. Omdat dit niet gebeurde, proberen we het nu op deze manier op te pakken. @Maarten de Ruiter, @Laurens de Groot, @E. Zwarter, wat zijn jullie ideeën hier over?
 
Ha Arjan, het kaartje op www.oncologienetwerken.nl en het kaartje dat op het Kennisplatform staat, zijn één en hetzelfde. Het programma Naar regionale oncologienetwerken is per 1 juli beëindigd dus communiceren we nu via het Kennisplatform over onder meer het updaten van dit kaartje.

We hadden het inderdaad laatst over de optie om ook de samenwerking op andere niveaus aan te geven. Ik heb het besproken met @Maarten de Ruiter en voorlopig richten we ons op het actualiseren van de kaart als het gaat om de XDS-verbindingen, wat de insteek is van de kaart. De samenwerkingsverbanden zijn absoluut ook interessant; wellicht kunnen we daar tzt een andere kaart voor maken?
Ah, dank voor je toelichting. Dus we werken nu aan deze: https://digitaleuitwisseling.nl/threads/test-xds-kaart.338/ toch? En wanneer en waar komt die live te hangen nu oncologienetwerken.nl als programma (en op termijn denk ik ook website?) stopt? Als we een actuele kaart hebben, dan is het wel mooi om daar naar te kunnen verwijzen vanuit verschillende organisaties. Ik wil wel me aanmelden voor (deel) van actueel houden, met de informatie vanuit de landelijke werkgroepen waar ik in deel neem.
 
Daar heb je wel een punt. Het probleem is echter dat het mensen ook vaak aan tijd ontbreekt om het kaartje bij te houden. Oorspronkelijk was het namelijk ook de bedoeling dat de regio's dit zelf zouden doen. Omdat dit niet gebeurde, proberen we het nu op deze manier op te pakken. @Maarten de Ruiter, @Laurens de Groot, @E. Zwarter, wat zijn jullie ideeën hier over?
Ik denk dat je het goed verwoord Theone, ervaring heeft laten zien dat het leuk is zo'n verantwoordelijkheid te roepen, maar weerbarstig blijkt om hem in te vullen. Dan is het fijn dat er een bredere club mee aan de slag kan. Dit lijkt een logische plek voor het vervolgbeheer op dit moment.

Als we e.e.a. weer hebben geactualiseerd, kunnen we de kaart ook wat prominenter uitlichten en beschikbaar maken. Dat is weinig werk.
 
Hoi @Cees Swinkels en @Hans Nuismer , even twee vragen:

1. Om welke locatie(s) van Diagnostiek voor U gaat het?
2. Staan de lijnen voor de regio Eindhoven er nu goed in:
- Anna, Catharina en Máxima sluiten aan op de cloud (groene lijnen = XDS-verbindingen in productie)
- er loopt een XDS-lijn in ontwikkeling (oranje) van voornoemde cloud naar Radboudumc. Klopt dat, of moeten er aparte lijnen lopen van deze drie ziekenhuizen naar Radboudumc met een oranje voor Máxima en Catharina en een groene voor Anna?
- Elkerliek heeft een rechtstreekse groene lijn naar Radboudumc.

Het is eigenlijk vooral de vraag of ik de ziekenhuizen direct met elkaar moet verbinden of dat de XDS-verbinding via de cloud verloopt.

Groet van Theone
Hoi Theone,
Diagnostiek voor U kan je beste locatie Boschdijk 1119 in Eindhoven aanhouden. Lijntje maken naar knooppunt van regio Eindhoven. DvU is een Enovation klant. Volgens mij heeft DVU nog meer verbindingen maar dat weet ik niet zeker. Onze ziekenhuizen in Eindhoven (MMC, Anna, Elkerliek en CZE) zitten alleen op de cloud van Philips ForeCare maar hebben wel eigen affinity domains. We hebben als regio Eindhoven geen centraal affinitie domain. Maar ons domains zijn wel verbonden met elkaar. Op die manier kunnen we ook indiviuele koppelingen maken zonder dat het voor iedereen geldt. Qua afbeelding zou ik het zo laten.
 
Terug
Bovenaan