• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Nieuw! Gegevensset MDO (aanmelding en verslag)

Lonneke Vermeulen

Active member
Ambassadeur
Organisatie
IKNL
De Gegevensset MDO (aanmelding en verslag) is klaar! Samen met Marieke Vissers en @Roos van Eijk van UMC Utrecht en @Michael van der Zel van het UMCG/Regionale oncologienetwerken heb ik vanuit IKNL mijn bijdrage geleverd aan de totstandkoming van deze landelijke basisset. Marieke en Roos leverden een regionale set aan vanuit Oncomid, Michael en ik stemden deze af met de GOA en de Blauwdruk Optimaal MDO om het een landelijk gedragen set te maken.

Lees hier het artikel over het ontstaan van de Gegevensset MDO op de website van Regionale oncologienetwerken.

Wij vinden het leuk als je in de comments een reactie achterlaat!
 
Op LinkedIn -waar het nieuws over de Gegevensset MDO enthousiast wordt ontvangen- kom ik een aantal vragen tegen, onder meer over hoe gegevensuitwisseling plaatsvindt en of elk ziekenhuis epd hier gebruik van kan maken.

Wie kan hier antwoord op geven?
 
Mooie vragen!

Met betrekking tot de vraag over hoe gegevensuitwisseling plaatsvindt, kan ik je antwoorden dat het aanmeldformulier, de koppelingsmogelijkheid met een mdo-platform en het ontvangen van de verslaggegevens na implementatie uiteindelijk beschikbaar komen voor alle standaard content HiX-huizen die de beschikking hebben over HiX 6.2 en de zorgplatform-module.

Op de vraag welk ziekenhuis epd hierbij betrokken is: de set is nog niet ingebouwd in Nexus en Cerner/SAP. In Epic is het aanmeldformulier, de koppelingsmogelijkheid met het mdo-platform en het ontvangen van de verslaggegevens, allemaal gebaseerd op SMART-on-FHIR en XDS, beschikbaar binnen het st. Antonius ziekenhuis. Andere ziekenhuizen kunnen de inrichting van het aanmeldformulier en de (web)integratie met het mdo-platform via TurboCharger verkrijgen. Neem hiervoor contact op met het st. Antonius ziekenhuis. Daarnaast beschikken zij over de andere FHIR-specificaties voor het ontvangen van de verslaggegevens en een overzicht welke andere technische zaken ingericht moeten worden.

Bovenstaande antwoorden kun je ook vinden in hoofdstuk 4 van de Handvatten voor implementatie.

NB: Het is goed om te weten dat de Gegevensset MDO specifiek voor oncologische mdo’s is. De set is zowel van toepassing voor de verslaglegging in het epd als mdo-platforms, en voor de uitwisseling daartussen. Uiteraard is een deel van de set ook van toepassing op niet-oncologische mdo’s. Dit moet dan wel nader uitgewerkt worden. Overigens kan met de zib Patientbespreking, die ook in de set wordt toegepast, een minimale set aan gegevens van mdo’s vastgelegd worden.

Wil je zelf aan de slag met de Gegevensset MDO Aanmelding en Verslag? Heb je vragen over de implementatie?
Dan verwijs ik je naar de Dataspecificatie en de Handvatten voor implementatie. In dit laatste document lees je onder meer hoe de set geïmplementeerd wordt binnen Oncomid als onderdeel van het programma Data Delen Midden Nederland. En natuurlijk kun je je vragen ook hier stellen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan