• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Spelen en leren tegelijk

Spelen en leren tegelijk.jpgSerious gaming zou onderdeel moeten zijn van opleidingen voor alle medewerkers in de zorg omdat het een mooie tool is om kennis over te dragen, vaardigheden aan te leren en bewustwording te creëren. Dat zegt Ronald Cornet, universitair hoofddocent en principal investigator bij de afdeling Klinische informatiekunde van Amsterdam UMC.

Bewustwording ontstaat door ervaring

Onze studenten van Medische informatiekunde en Health informatics spelen de interactieve serious game Registratie aan de bron met veel plezier. Wat ze ervan leren? Dat je vanaf het begin precies moet weten welke data je nodig hebt en waar je die in het epd moet registreren zodat je collega er ook wat aan heeft. Dat kun je honderd keer tegen iemand zeggen, maar door het zelf te ervaren, komt dat besef pas echt en gaan mensen in gesprek om het proces beter te stroomlijnen.

Escaperoom Eenheid van taal
Gaat Registratie aan de bron over het proces van registreren en het inrichtingsvraagstuk van je dossier, de escaperoom Eenheid van taal laat zien hoe de techniek ondersteunt bij het analyseren van data. Of zorgprofessionals dat moeten weten? Ja, natuurlijk! Ik vind het belangrijk dat juist zorgprofessionals ervaren en begrijpen dat er veel meer kan met de data die zij vastleggen dan dat ze misschien denken.

Samen bouwen we aan kennis en kunde

Degenen die er het meest last van hebben als systemen niet optimaal werken, zijn zorgprofessionals. Dus ze móeten zich ermee bemoeien en met verbetervoorstellen komen. Zorgorganisaties en leveranciers moeten daarnaar luisteren. Op die manier bouwen we samen aan kennis en kunde. Voor onze studenten van Health informatics is het heel belangrijk dat ze dit meenemen de werkvloer op: dit zijn dingen die ik ervaren heb en die ik nu beter kan benoemen en duiden. Onze Medische informatiekunde-studenten sturen we met state-of-the-art-kennis het veld in om die veranderingen te bewerkstelligen.

Jaarlijkse competitie hergebruik zorgdata

Wat ik een mooie game zou vinden? Een jaarlijkse competitie op het gebied van hergebruik van zorgdata waarmee je bijdraagt aan de zorg een stukje beter te maken. Ik ben heel jaloers op de TU Delft die met hun Nuna Solar Car elk jaar meedoet met de World Solar Challenge in AustraIië. Het is een fantastische manier om te laten welke mooie ontwikkelingen er zijn binnen je vakgebied!

Dit wil je misschien ook lezen:

Serious game Registratie aan de bron & Escaperoom Eenheid van taal
'Serious games meest effectieve instrument voor gedragsverandering'
Blog: Vijf misverstanden over serious gaming in welzijn & zorg
Blog: Een diagnose stellen voor jouw samenwerking
Blog: Een beeld zegt meer dan duizend woorden

Ronald Cornet.jpg

@Ronald Cornet is universitair hoofddocent en principal investigator bij de afdeling Klinische informatiekunde van Amsterdam UMC. Hij doceert aan de bachelor- en masteropleiding van Medische informatiekunde en aan de opleiding Health informatics voor zorgprofessionals. Ook leidt hij de onderzoeksgroep Herbruikbare gezondheidsdata waarbij de vraag centraal staat: hoe leg je data op zo’n manier vast dat ze zo goed mogelijk gebruikt worden voor zoveel mogelijk doeleinden binnen zorg en onderzoek ten behoeve van de verbetering van de zorg?

Terug
Bovenaan