• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Stelling: Het Actieplan Zorg-ict-markt van minister Kuipers gaat zéker tot ingrijpende verbeteringen leiden.

Het Actieplan Zorg-ict-markt van minister Kuipers gaat zéker tot ingrijpende verbeteringen leiden.

  • Ja, helemaal mee eens!

  • Nou; eerst zien, dan geloven.

  • Nee, dat gaat niet gebeuren.

  • Mijn mening staat in de comments onder het bericht:


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Theone Joostensz

Administrator
Moderator
Organisatie
Een (landelijk) programma
Torenhoge prijzen, verouderde systemen, vendor lock-ins en gebrekkige gegevensuitwisseling. Minister Ernst Kuipers gaat deze problemen op de markt voor zorg-ict te lijf met het Actieplan zorg-ICT-markt voor gegevensuitwisseling. Hij wil af van de vrijblijvendheid en legt hij de verantwoordelijkheid bij de leveranciers en bestuurders. In het plan staan zowel voornemens om hen te ondersteunen als om verbeteringen af te dwingen. (Bron: Skipr)

Wat denk jij, gaat het actieplan tot ingrijpende verbeteringen leiden? Geef je mening in de poll!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste gedachte gaat als een soort automatisme en op basis van voorgaande pogingen, naar een 'eerst zien, dan geloven'. Maar het valt wel op dat de punten die in het actieplan worden benoemd best concreet zijn en ook de beschreven doelstellingen voor mijn gevoel toch regelmatig de juiste spijker op zijn kop slaat. De analyse is volgens mij steekhoudend, maar de crux zit natuurlijk in de uitvoering van plannen die. zoals dat wel vaker gaat, toch op de last van andere stakeholders komt te liggen. En dus valt over de haalbaarheid en uitkomst nog maar weinig te voorspellen denk ik. Bijvoorbeeld: ten koste van wat mag/moet de benodigde capaciteit worden vrijgemaakt? Volgens mij geldt dat zowel voor leveranciers als voor zorgaanbieders.

Maar de ambitie en overtuiging zit er goed in en laten we het glas half vol zien, dus van mij een 'ja' :)
 
Blij dat de regie wordt gepakt. Ernst Kuipers zei in Op1 laatst dat in 2025 gegevensuitwisseling een feit is. Dat vind ik erg optimistisch. Bovendien iets met hoge druk uitvoeren levert volgens mij geen duurzame oplossing, maar een plakband oplossing en zo weer uit elkaar valt.
Neem de tijd die nodig is aub. Zibs (of iets dergelijks) en FHIR open API's op alle bronnen zijn voorwaardelijk, naast nog veel meer andere zaken, zoals we in de zib-transitie aan het uitwerken zijn. Adequate registratie volgens afspraak b.v. die moeten we niet onderschatten.
 
Ik verwacht nog niet het kleinste deukje in een pakje boter:
  1. Je ziet dat elke markt - niet alleen ziekenhuisEPD - wordt gedomineerd door max 3 spelers. Veel is afhankelijk van de opstelling van (grote) marktpartijen. Vertrek Cerner en Philips die aangekochte productlijnen niet doorzet zijn voorbeelden van bewegingen die de markt verder verengen.
  2. Leveranciers zijn toenemend eigendom van (internationale) private equity partijen. Hierdoor komen ze doorgaans verder af te staan van (Nederlandse) zorgaanbieders.
  3. ICT-inkoop en onderlinge samenwerking in deze zijn (nog) geen dominante drivers van zorgaanbieders. Best of breed hebben we verlaten en omstelkosten van suites zijn hoog. Kijk naar recente beweging bij MUMC en Zuyderland. Poeha rondom Chipsoft, waarvan heel veel niet klopt.
  4. Gebrekkige gegevensuitwisseling of databeschikbaarheid is niet alleen zaak van leveranciers. Gestandaardiseerd/Gestructureerd registreren bij de bron is nog geen usance.
Kortom, de boter is bevroren. Analogie: Wouter Bos die de prijzen van medicijnen wilde beheersen. Zie met welke gevolgen. Eerst de relatie met leveranciers verder ontdooien dus?
 
Laatst bewerkt:
We zijn nu 6 maanden verder. De jaarplannen voor 2024 zijn opgesteld. Mogelijk worden de eerste budgetten voor 2024 deze maand goedgekeurd.

Wie ken de Landelijke Meerjarenagenda zorg-ICT-portfolio en welke onderdelen heb jij opgenomen in je jaarplan?
 
Terug
Bovenaan