• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Sterke groei in gebruik van digitale communicatiedienst BeterDichtbij

Goede zorg kan niet zonder goede communicatie. Vanuit die visie is BeterDichtbij, als initiatief van de zorgsector, hard gegroeid. Al 1 miljoen mensen in Nederland gebruiken de communicatiedienst voor eenvoudig contact met hun zorgverleners.

Communicatie op precies het juiste moment​

De tijd dat BeterDichtbij ingezet werd voor alleen patiëntvragen en als vervanging van de telefoon, is voorbij. De communicatiedienst wordt intussen in het gehele zorgpad ingezet, met automatische berichten, voor afspraakherinneringen of andere meldingen en om betrouwbare informatie te delen. Patiënten worden beter begeleid met deze communicatie op precies het juiste moment in het zorgpad.

De tijd dat BeterDichtbij als digitale dienst ingezet werd voor alleen binnenkomende patiëntvragen en als vervanging van de telefoon, is voorbij. De communicatiedienst wordt intussen in het gehele zorgpad ingezet, met automatische berichten, afspraakherinneringen, verwijzingen naar andere digitale diensten of andere meldingen en om betrouwbare informatie te delen. Patiënten worden beter begeleid met deze communicatie op het juiste moment in het zorgpad.

Stress en vragen voorkomen​

“Als je 2 dagen na een ingreep alvast een berichtje krijgt, dat je als patiënt niet hoeft te schrikken dat er tijdelijk een kleine zwelling ontstaat als de verdoving is uitgewerkt, voorkom je natuurlijk veel vragen. Dat is fijn voor zorgverleners, maar minstens zo waardevol voor patiënten, die zo vaak minder stress ervaren en weten wat ze zelf al kunnen doen,” vertelt Godfried Bogaerts, algemeen directeur en oprichter van BeterDichtbij.

Effectiever werken​

En dat is precies waarom BeterDichtbij is opgericht in 2018, samen met de zorgsector zelf, vertelt Bogaerts verder. “We geloven dat goede en tijdige communicatie essentieel is voor goede zorg. Daar heeft een patiënt veel baat bij, maar zorgverleners natuurlijk ook.” Hij refereert aan de afname van vragen, het verminderen van no shows, de beter op een afspraak voorbereide patiënten maar ook aan meer verdiepende consulten of zelfs minder vaste herhaalconsulten. “Zorgprofessionals zijn steeds vaker echt anders naar hun werk en werkprocessen aan het kijken. Wie moet ik echt zien op de poli, en wat kan ik digitaal bespreken of laat ik nu even rusten? Ze kunnen hun werk effectiever doen.”

Groeien door samenwerking​

Wat de succesfactoren zijn voor deze grote groei van BeterDichtbij? Dat zit in de samenwerking met de zorgorganisaties zelf en de juiste, betrouwbare partners. Bogaerts licht toe: “De grootste groei van de afgelopen twee jaar zit in het automatisch kunnen versturen van berichten, via HL7/FHIR en intussen ook via onze koppeling met Zorgplatform van ChipSoft. Daarmee kunnen organisaties niet alleen al hun patiënten uitnodigen, maar ook berichten in een zelf uitgewerkt zorgpad automatisch laten versturen. Zo is BeterDichtbij op veel plekken de basis van diverse hybride zorgpaden.”

Van BeterDichtbij app naar API​

Ook komt BeterDichtbij nu steeds vaker terug binnen andere applicaties. De beschikbare BeterDichtbij API’s maken het mogelijk de communicatie functionaliteit terug te laten komen in een andere app of systeem. Gebruikers hebben dan meer keuze en hoeven dan niet in verschillende digitale diensten tegelijk te werken, maar kunnen deze gebruiken vanuit één plek. “Zorg bij jou, landelijk medisch servicecentrum geïnitieerd door Santeon, maakt hier al gebruik van voor hun zorgverlenersdashboard. Ook in de HiX patiëntenapp komt BeterDichtbij in 2025 beschikbaar, zodat patiënten ook hier met hetzelfde gemak kunnen communiceren met hun zorgverleners. Daarnaast blijft de eigen, zeer gebruiksvriendelijke BeterDichtbij app zich door ontwikkelen. Patiënten kunnen zo kiezen wat wanneer voor hun het fijnste werkt, vergelijk het met je eigen bankieren app waarnaast veel mensen ook fijn en snel de Tikkie app gebruiken. vertelt Godfried Bogaerts.


BeterDichtbij heeft een infographic uitgewerkt naar aanleiding van de mijlpaal van 1 miljoen mensen die de digitale dienst gebruiken. Bekijk hem hier: https://www.beterdichtbij.nl/app/up...tbij-infographic_definitief-november-2024.pdf
 

Bijlagen

  • Beterdichtbij infographic.png
    Beterdichtbij infographic.png
    239,8 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan