UMCG projectleider Citrien Regionale oncologienetwerken - thema Digitale Uitwisseling

Maarten de Ruiter

Administrator
Reg. Oncologienetw.
Twiin
RadB
Redactie
Werkgever
Universitair Medisch Centrum Groningen
Aan welke programma's ben je verbonden?
  1. Naar Regionale Oncologienetwerken
Hoi,
mijn naam is Maarten de Ruiter. Ik ben sinds het allereerste begin betrokken bij dit kennisplatform, maar heb nog nooit de moeite genomen mezelf ook netjes voor te stellen: bij deze!

Als projectleider binnen het Citrien-programma Naar regionale oncologienetwerken ben ik verantwoordelijk voor de regionale projecten waarin we vanuit het UMCG deelnemen. Voor de afgelopen jaren waren dat "MDO portalen" en "Uitwisseling patiëntsamenvatting/BgZ via XDS". Daarnaast ben ik met @Laurens de Groot nauw betrokken bij het landelijke thema Digitale uitwisseling, onder meer door mee te werken in het ontstaan van dit kennisplatform, maar ook door de samenwerking tussen de Citrien-ambassadeurs Digitale uitwisseling te faciliteren.

Na afronding van mijn studie Bewegingswetenschappen kwam ik in 2005 als projectmedewerker binnen bij IKNL (destijds IKN voor de 3 provincies) en daarmee ook in de regionale oncologiesamenwerking. Daarbij heb ik de ziekenhuizen in het Noorden en later ook in Twente ondersteund bij de implementatie van videoconference in het regionale MDO. Maar hoe organiseer je daarbij informatiebeschikbaarheid? Dat was in 2007 een vraag die we nu langzamerhand goed aan het beantwoorden zijn. Dankzij de bijna 10 jaar bij IKNL heb ik een groot netwerk op kunnen bouwen in met name de noordelijke regio, iets wat me nog dagelijks helpt bij de projecten die ik nu doe. Na 2 jaar gewerkt te hebben als projectleider binnen de gezamenlijke ICT-afdeling van OZG en Treant kwam ik in 2017 binnen op de Citrien-projecten in het UMCG.

Van mijn regionale projecten is de pilot rond uitwisselen van de patiëntsamenvatting in het het kader van Citrien afgerond. Samen met secretariaten van een aantal afdelingen van het Martini Ziekenhuis en het UMCG hebben we aangetoond dat het verwijsproces vele malen efficiënter verloopt wanneer de uitgebreide patiëntsamenvatting (nog niet de BgZ) via XDS beschikbaar gesteld wordt. De trigger is hierbij een mail met verwijsbrief. De betrokken medewerkers gaven aan nu wél in één keer over alle informatie te kunnen beschikbaar waar doorgaans een aantal keer achteraan gebeld moest worden. Gemotiveerd door dit enthousiasme zijn we momenteel bezig met regionale opschaling, waarbij meer afdelingen en ook meer ziekenhuizen de overstap maken naar deze werkwijze.

Het project dat nog loopt is de ontwikkeling van een regionaal MDO platform. Hierbij hebben we in 2021 een succesvolle pilot uitgevoerd voor het Regionaal MDO gynaecologisch oncologie op basis van het platform Workflower van de firma Amaron. Daarbij konden het Ommelander Ziekenhuis Scheemda en het Martini Ziekenhuis Groningen patiënten aanmelden voor het MDO wiens dossiers vervolgens geraadpleegd konden worden door de consulent in het UMCG. Uniek hierin waren de koppelingen met HiX in het Martini waardoor op basis van HL7(ORM+ Fhir)-koppelingen de administratieve last voor het aanmelden volledig weggenomen werd. Op dit moment werken we aan een tweede pilot waarbij ook de ziekenhuizen in Drenthe deelnemen. Doel is om als regio Noord Nederland begin 2023 een keuze te maken óf en zo ja met welk platform we doorzetten naar regionale opschaling in alle 40 tot 50 regionale MDO's

Tot slot nog privé: met mijn gezin (vrouw en 3 tieners) woon ik met veel plezier in Groningen. Rond die prachtige stad train ik regelmatig om jaarlijks een paar mooie triathlons te doen. Daarbij is een halve meer dan genoeg. Verder bouw ik graag mijn eigen fietsen op door Marktplaats af te scharrelen. Voordeel is dat je de hobby daarmee betaalbaar houdt, nadeel is dat de schuur inmiddels vol hangt met te veel fietsen. Maar ze zijn te leen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan