• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Verantwoordelijkheid van Radioloog?

Laurens de Groot

Klinisch Informaticus
Moderator
Organisatie
Radboudumc
Er spelen wat zorgen bij onze radiologen over het beschikbaar hebben van allerlei informatie uit externe huizen en de verantwoordelijkheid die zij wel/niet hebben (of in ieder geval ervaren) om iets met die informatie te doen.

Situatie: Radiologen werken in hun PACS systeem (bij ons: Agfa). Daarnaast hebben we een volledig XDS Affinity domain van Forcare dat gebruikt wordt om externe informatie te raadplegen en 'binnen te hengelen' ("archiveren"). Dit gebeurt via de forView applicatie (XDS consumer) die we geïntegreerd hebben in ons EPD (Epic).

Echter, de Radioloog is zo gebrainwashed om vanuit zijn EPD/PACS combinatie te werken (en in een bepaald / behoorlijk tempo), dat het als een omslachtige stap wordt gezien om óók nog in de Forview te gaan zoeken of er toevallig beelden uit andere huizen beschikbaar zijn en als dat dan zo is, om die beelden dan eerst te moeten archiveren (gaat wel automatisch, maar duurt een paar minuten) alvorens zij dit in hun PACS kunnen bekijken. Gevolg is: ze gebruiken die optie niet onder het credo: "de aanvrager moet maar zorgen dat eventuele externe beelden gearchiveerd zijn/worden".

Echter, er loopt juridische onduidelijkheid over de vraag of de Radioloog wel verantwoordelijk kan worden gehouden in een tuchtzaak, als er informatie blijkt te bestaan die zij niet hebben meegenomen in de beoordeling, terwijl die wel beschikbaar was via het XDS netwerk. Onze juristen wagen zich (nog) niet aan een uitspraak, en ook navraag bij de wetenschappelijke vereniging (NVvR) levert geen concreet beleid of antwoord op.

Benieuwd dus hoe andere regio's dit ervaren of tegen komen (of er mee omgaan).
 
Beste Ronald,

Vanuit het programma Twiin help ik je graag aan een antwoord op deze vraag. Persoonlijk kan ik deze niet beantwoorden, daarom heb ik deze doorgezet naar onze legal consultant. Zodra ik een antwoord van haar heb, zal ik de reactie hier plaatsen.

Wordt vervolgd!
 
Beste Ronald,

Ik heb inmiddels een antwoord!

Vanuit het programma Twiin stellen we dat de eventuele aansprakelijkheid van de radioloog een terecht aandachtspunt is. Expliciet is dit onderwerp nog niet ter sprake gekomen. Wel denken we dat er zeker situaties kunnen zijn waar er risico is op aansprakelijkheid als een radioloog heeft nagelaten om beelden op te halen die wel aanwezig zijn. Veel zal overigens afhangen van de omstandigheden van het geval.

Wellicht is er een beroepsrichtlijn waarin staat dat het bij radiologie onderdeel is van goede zorg om eerst historische beelden op te vragen. Weet jij of zo’n richtlijn er is? Wij zijn namelijk benieuwd wat daar dan in staat.
 
Terug
Bovenaan