Wie zijn Sabrine Rector en Chris Slijkhuis?
Sabrine Rector is projectleider bij RSO Zorgring in de regio Noord-Holland Noord. Binnen het Mitz-project coördineert ze de implementatie in haar regio. Chris Slijkhuis werkt momenteel bij RSO Trijn en richt zich op gegevensbeschikbaarheid. Hij is verantwoordelijk voor diverse trajecten, waaronder Mitz, met als doel de toegankelijkheid van zorgdata te verbeteren voor zowel zorgverleners als inwoners. Benieuwd hoe zij betrokken zijn bij de implementatie van Mitz binnen hun regio’s? Lees gauw verder!


1. Wat maakt Mitz zo belangrijk voor de zorg?
Chris benadrukt dat Mitz een essentiële randvoorwaarde is voor een groeiend probleem: de beschikbaarheid van gezondheidsdata. “Om zorg efficient te kunnen leveren in het netwerk om een inwoner heen, is het essentieel dat gezondheidsdata tussen zorgverleners en over domeinen heen beschikbaar is. Echter is het op dit moment vaak moeilijk voor zorgverleners om gegevens efficiënt en veilig te delen. Dat komt vaak door het ontbreken van de juiste toestemming. Mitz stroomlijnt dit proces en geef inwoners meer regie over de toegang tot hun gezondheidsgegevens. ‘’
Sabrine vult aan: “Toestemming is de kern van Mitz. Patiënten kunnen zelf bepalen welke zorgverleners toegang hebben tot hun gegevens. Dit is niet alleen belangrijk voor hun privacy, maar ook voor de kwaliteit van zorg.”
2. Hoe verloopt dan zo’n implementatie van Mitz?
De implementatie van Mitz bestaat uit vier fasen. De eerste stap is het door de leverancier van het informatiesysteem inbouwen van de Mitz-functionaliteit, legt Chris uit. Als de functionaliteit is ingebouwd en gevalideerd start de Gecontroleerde Livegang (GLG), waarbij een of twee zorgverleners een specifiek systeem testen. “Deze stap is cruciaal om te controleren of alles goed functioneert in de praktijk” legt hij uit. De GLG kan worden gezien als de ‘proof of concept’ voor de aanpassingen. Zorgverleners uit bijvoorbeeld een gebruikerspanel van de leveranciers worden benaderd om mee te werken aan deze fase. Tijdens de GLG worden deze zorgverleners aangesloten op Mitz en wordt gekeken of de migratie en applicatie goed werken.
De volgende stap is de Gecontroleerde Brede Uitrol (GBU). “Hier wordt Mitz uitgerold bij een bredere groep zorgverleners, zodat we niet alleen de technische, maar ook de logistieke en administratieve processen kunnen testen,” zegt Sabrine. Beide regio’s, RSO Trijn en RSO Zorgring, bevinden zich momenteel in deze fase. Tot slot volgt de Brede Uitrol (BU), waarin Mitz landelijk wordt geïmplementeerd.
3. Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen tijdens de Gecontroleerde Brede Uitrol?
Sabrine merkt op dat de GBU-fase veel waardevolle lessen oplevert. “We ontdekten dat sommige landelijke registers, zoals die van het CIBG en de KvK, verouderde gegevens bevatten. Dit kan leiden tot problemen bij het inloggen op het dienstenportaal van VZVZ voor het tekenen van de overeenkomsten met bijvoorbeeld eHerkenning of UZI-passen.”
Chris benoemt ook de capaciteit van het Landelijk Schakelpunt (LSP) als aandachtspunt. “Tijdens het testen bleek dat het LSP moeite had om alle toestemmingen tegelijkertijd te migreren. Dit zijn precies de knelpunten die we willen oplossen voordat we overgaan naar de landelijke uitrol.”
Hij ziet nog een ander voordeel. “Een positieve bijvangst van deze fase is dat landelijke registers, nu onder een vergrootglas komen te liggen. Doordat in dit programma verschillende systemen worden gekoppeld, zoals het dienstenportaal voor Wettelijke Vertegenwoordiging, ontstaat er een stimulans om deze registers te actualiseren.”
4. Hoe worden zorgverleners en patiënten geïnformeerd over Mitz?
Sabrine legt uit dat de kennis over Mitz nog beperkt is. “Daarom organiseren we informatiesessies voor zorgverleners via de regionale samenwerkingsorganisaties (RSO’s). Tijdens deze sessies krijgen ze een duidelijk beeld van wat Mitz voor hen betekent en wat de aansluiting op en migratie naar Mitz betekent.”
Voor patiënten is er aan het eind van vorig jaar een campagne gepland in de regio Noord-Holland. Sabrine vertelt: “De campagne ‘Wij zorgen voor jou, zorg jij voor toestemming?’ legt de nadruk op het belang van toestemming. Het is belangrijk dat mensen begrijpen waarom hun toestemming nodig is, zonder dat de technische kant van Mitz centraal staat.”
5. Wat betekent de landelijke uitrol van Mitz voor de zorgsector?
Volgens Chris biedt de landelijke uitrol van Mitz een kans om structurele verbeteringen door te voeren. “Tijdens de testfasen, zoals de GBU, komen we knelpunten tegen in processen en systemen, zoals verouderde registers. Hierdoor kunnen we deze problemen aanpakken en de zorgsector versterken.”
Sabrine wijst erop dat de impact van Mitz verschilt per sector. “Bij huisartsen en apothekers zijn we al ver gevorderd. In ziekenhuizen, waar leveranciers zoals ChipSoft en EPIC betrokken zijn, starten de pilots in 2025. De VVT- en GGZ-sector staan nog aan het begin, maar de eerste gesprekken zijn gestart.”
Benieuwd naar een overzicht van alle instellingen die tot nu toe live zijn gegaan met Mitz? Navigeer hier naar de kaart waar alle gecontroleerde livegangen van Mitz te zien zijn: Gecontroleerde livegangen Mitz - Google My Maps
Sabrine Rector is projectleider bij RSO Zorgring in de regio Noord-Holland Noord. Binnen het Mitz-project coördineert ze de implementatie in haar regio. Chris Slijkhuis werkt momenteel bij RSO Trijn en richt zich op gegevensbeschikbaarheid. Hij is verantwoordelijk voor diverse trajecten, waaronder Mitz, met als doel de toegankelijkheid van zorgdata te verbeteren voor zowel zorgverleners als inwoners. Benieuwd hoe zij betrokken zijn bij de implementatie van Mitz binnen hun regio’s? Lees gauw verder!


Chris benadrukt dat Mitz een essentiële randvoorwaarde is voor een groeiend probleem: de beschikbaarheid van gezondheidsdata. “Om zorg efficient te kunnen leveren in het netwerk om een inwoner heen, is het essentieel dat gezondheidsdata tussen zorgverleners en over domeinen heen beschikbaar is. Echter is het op dit moment vaak moeilijk voor zorgverleners om gegevens efficiënt en veilig te delen. Dat komt vaak door het ontbreken van de juiste toestemming. Mitz stroomlijnt dit proces en geef inwoners meer regie over de toegang tot hun gezondheidsgegevens. ‘’
Sabrine vult aan: “Toestemming is de kern van Mitz. Patiënten kunnen zelf bepalen welke zorgverleners toegang hebben tot hun gegevens. Dit is niet alleen belangrijk voor hun privacy, maar ook voor de kwaliteit van zorg.”
De implementatie van Mitz bestaat uit vier fasen. De eerste stap is het door de leverancier van het informatiesysteem inbouwen van de Mitz-functionaliteit, legt Chris uit. Als de functionaliteit is ingebouwd en gevalideerd start de Gecontroleerde Livegang (GLG), waarbij een of twee zorgverleners een specifiek systeem testen. “Deze stap is cruciaal om te controleren of alles goed functioneert in de praktijk” legt hij uit. De GLG kan worden gezien als de ‘proof of concept’ voor de aanpassingen. Zorgverleners uit bijvoorbeeld een gebruikerspanel van de leveranciers worden benaderd om mee te werken aan deze fase. Tijdens de GLG worden deze zorgverleners aangesloten op Mitz en wordt gekeken of de migratie en applicatie goed werken.
De volgende stap is de Gecontroleerde Brede Uitrol (GBU). “Hier wordt Mitz uitgerold bij een bredere groep zorgverleners, zodat we niet alleen de technische, maar ook de logistieke en administratieve processen kunnen testen,” zegt Sabrine. Beide regio’s, RSO Trijn en RSO Zorgring, bevinden zich momenteel in deze fase. Tot slot volgt de Brede Uitrol (BU), waarin Mitz landelijk wordt geïmplementeerd.
Sabrine merkt op dat de GBU-fase veel waardevolle lessen oplevert. “We ontdekten dat sommige landelijke registers, zoals die van het CIBG en de KvK, verouderde gegevens bevatten. Dit kan leiden tot problemen bij het inloggen op het dienstenportaal van VZVZ voor het tekenen van de overeenkomsten met bijvoorbeeld eHerkenning of UZI-passen.”
Chris benoemt ook de capaciteit van het Landelijk Schakelpunt (LSP) als aandachtspunt. “Tijdens het testen bleek dat het LSP moeite had om alle toestemmingen tegelijkertijd te migreren. Dit zijn precies de knelpunten die we willen oplossen voordat we overgaan naar de landelijke uitrol.”
Hij ziet nog een ander voordeel. “Een positieve bijvangst van deze fase is dat landelijke registers, nu onder een vergrootglas komen te liggen. Doordat in dit programma verschillende systemen worden gekoppeld, zoals het dienstenportaal voor Wettelijke Vertegenwoordiging, ontstaat er een stimulans om deze registers te actualiseren.”
Sabrine legt uit dat de kennis over Mitz nog beperkt is. “Daarom organiseren we informatiesessies voor zorgverleners via de regionale samenwerkingsorganisaties (RSO’s). Tijdens deze sessies krijgen ze een duidelijk beeld van wat Mitz voor hen betekent en wat de aansluiting op en migratie naar Mitz betekent.”
Voor patiënten is er aan het eind van vorig jaar een campagne gepland in de regio Noord-Holland. Sabrine vertelt: “De campagne ‘Wij zorgen voor jou, zorg jij voor toestemming?’ legt de nadruk op het belang van toestemming. Het is belangrijk dat mensen begrijpen waarom hun toestemming nodig is, zonder dat de technische kant van Mitz centraal staat.”
Volgens Chris biedt de landelijke uitrol van Mitz een kans om structurele verbeteringen door te voeren. “Tijdens de testfasen, zoals de GBU, komen we knelpunten tegen in processen en systemen, zoals verouderde registers. Hierdoor kunnen we deze problemen aanpakken en de zorgsector versterken.”
Sabrine wijst erop dat de impact van Mitz verschilt per sector. “Bij huisartsen en apothekers zijn we al ver gevorderd. In ziekenhuizen, waar leveranciers zoals ChipSoft en EPIC betrokken zijn, starten de pilots in 2025. De VVT- en GGZ-sector staan nog aan het begin, maar de eerste gesprekken zijn gestart.”
Benieuwd naar een overzicht van alle instellingen die tot nu toe live zijn gegaan met Mitz? Navigeer hier naar de kaart waar alle gecontroleerde livegangen van Mitz te zien zijn: Gecontroleerde livegangen Mitz - Google My Maps