• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Vijf vragen aan... Tonko Wedda

Theone Joostensz

Administrator
Moderator
Organisatie
Een (landelijk) programma
Tonko Wedda.jpegWie zijn de leden van het Kennisplatform Digitale uitwisseling in de zorg en wat houdt ze bezig? In de rubriek Vijf vragen aan… maak je kennis met een aantal van hen. Deze keer stellen we vijf vragen aan Tonko Wedda die onder meer coördinator Toetsingen is bij Digizo.nu, een platform dat organisaties in de zorg en ondersteuning helpt bij het transformeren van hun zorgprocessen. ‘Ons hoofddoel is het opschalen van bewezen digitale en hybride processen.’

Je hebt je sporen verdiend in het internationale bedrijfsleven waar je jarenlang werkzaam was. Hoe ben je in de zorg beland?
‘Ik haalde geen voldoening meer uit mijn werk. In 2018 besloot ik het roer om te gooien en te kijken of ik mij nuttig kon maken door start-ups in de zorg te helpen, wat ik al een tijdje als hobby deed. Dat jaar besteedde ik 90 procent van mijn tijd aan zorgstart-ups, met nul euro omzet als resultaat. Hoe dat kwam? Start-ups in de zorg hebben over het algemeen weinig of geen geld en doen er heel lang over om überhaupt de juiste financiering bij elkaar te krijgen. Daarnaast zijn er andere barrières die het leven van een zorg start-up lastiger maken dan dat van start-ups in andere sectoren. Eén van die barrières is het certificeringsproces. Om als zorgstart-up daadwerkelijk de markt op te mogen, moet je voldoen aan de Europese Verordening voor Medische Hulpmiddelen (MDR). Deze wetgeving stelt (kwaliteits)eisen aan medische hulpmiddelen, daaronder valt ook software met een medisch doel. Om aan de eisen van de MDR te voldoen, moet je een kostbaar en langdurig traject ingaan om de veiligheid en de prestaties van je product aan te tonen. Wil je vervolgens gaan opschalen, dan moet je opnieuw door allerlei hoepels springen. Kortom, voor start-ups in de medische sector is het vaak heel moeilijk om door te breken.’

Dacht je toen niet: laat maar zitten, ik ga wel wat anders doen?
‘Ik dacht: alle zorgstart-ups die ik help, of ze zich nu in de care of de cure bevinden, lopen tegen min of meer dezelfde problemen aan, en dat komt grotendeels door het systeem. Dus misschien kan ik proberen om vanuit dat systeem veranderingen aan te brengen waar start-ups van profiteren. Bijvoorbeeld een zachte leningsregeling van de grond krijgen voor MDR-certificeringen, daar zijn we nu mee bezig samen met koepelpartijen in de zorg. Die regeling houdt in dat als je de certificering hebt gekregen, je de lening terugbetaalt. Heeft het traject niet geleid tot succes, dan wordt de lening omgezet in een subsidie.’

Hoe draagt je werk voor Digizo.nu bij aan het veranderen van dat systeem?
‘We moeten de zorg anders organiseren, daarom zitten we middenin de zorgtransformatie. Digizo.nu, een initiatief van de veertien IZA-partners, helpt organisaties in de zorg en ondersteuning bij het opschalen van digitale en hybride zorgprocessen. Denk aan telemonitoring, spraakgestuurd rapporteren en expertise op afstand. Door dit soort processen kunnen cliënten langer zelfstandiger wonen en zorgmedewerkers efficiënter worden ingezet zodat we de toenemende vergrijzing en het personeelstekort in de zorg het hoofd kunnen bieden.’

Hoe werkt het?
‘Digizo.nu traceert processen die potentieel interessante impact hebben op het digitaliseren dan wel hybride maken van de zorg. Als een proces bijdraagt aan de IZA-doelstellingen, dan zetten we het op de Transformatieagenda. Het team Toetsing kijkt vervolgens welke belangrijke digitale toepassingen in dat proces worden gebruikt en wat er al op de markt is. We gaan in gesprek met leveranciers van digitale toepassingen en toetsen deze. Wordt de toetsing positief afgesloten, dan volgt waardebepaling door het Consortium Waardepaling dat bestaat uit verschillende partijen die onafhankelijk en praktijkgericht waardebepalend onderzoek uitvoeren naar de inzet van (digitale) technologische hulpmiddelen in de zorgsector. Na positieve toetsing en waardebepaling kan een proces worden voorgedragen voor opschaling. Zo ver zijn we nog niet, Digizo.nu is pas in november 2024 gestart. Vóór 2026 moeten we per sector een aantal processen naar opschaling hebben gebracht.’

Welke tip heb je voor zorgaanbieders die digitale en hybride zorgprocessen willen opschalen?
‘Ik zou ze aanraden om subsidie aan te vragen via de Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ), dat kan nog tot en met vrijdag 20 december. Heb je als zorgaanbieder een duidelijk beeld van de zorg- of ondersteuningsprocessen die je wilt digitaliseren en worden deze nog niet geëvalueerd door Digizo.nu, volg dan de evaluatieroute van de STOZ-regeling. Daarmee verkort je de gang naar Digizo.nu en de doorlooptijd aanzienlijk.’

Heb je zelf een vraag aan @Tonko Wedda? Stel deze in de comments en tag hem!

Dit wil je misschien ook lezen:
Vijf vragen aan... Lisa van Blokland
Vijf vragen aan... Isa van Barneveld
Vijf vragen aan... Gé Klein Wolterink
Vijf vragen aan... Maarten Timmers
Vijf vragen aan... Yoeri Zuidwijk
Vijf vragen aan... Stefan Vinken
Vijf vragen aan... Wikje Muller-Draaistra
Vijf vragen aan... Rob Hoogervorst
Vijf vragen aan... Guido Zonneveld
Vijf vragen aan... Pim Volkert
Vijf vragen aan... Marije van Melle