• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Zeg 'ja' tegen Mitz

Theone Joostensz

Administrator
Moderator
Organisatie
Een (landelijk) programma
Voor het elektronisch delen van medische gegevens is vaak toestemming van de patiënt nodig. Het bijhouden van die toestemmingskeuzes gebeurt nu op veel verschillende manieren en plaatsen. Steeds opnieuw, vaak anders en regelmatig handmatig. Gevolg: de patiënt heeft geen regie en geen goed overzicht over de eigen toestemmingskeuzes.

Samen met de zorg is daarom een nieuw proces voor het registreren van deze toestemmingskeuzes ontwikkeld, waarbij iedere Nederlander zelf zijn/haar keuzes kan invoeren en beheren via de online voorziening Mitz. Mitz is een gemeenschappelijke voorziening waar de toestemmingskeuzes van iedere Nederlander voor álle zorgsectoren kunnen worden vastgelegd. Mitz kan gebruikt worden bij alle systemen die digitaal medische gegevens uitwisselen. Ook voor de zorgaanbieder scheelt dit tijd en administratie. Voor huisartsenposten kan het zelfs van levensbelang zijn dat zij met één druk op de knop alle relevante patiëntgegevens direct kunnen inzien.

Patiënttoestemming belangrijk voor huisartsenpost


Als sector lead huisartsen bij VZVZ zorgt Cindy Koolhaas ervoor dat de huisartsenzorg kan beschikken over de juiste medische gegevens die zij nodig hebben om goede zorg te bieden. Ook de huisartsenposten (HAP) vallen onder haar aandachtsgebied. De patiënttoestemming en hoe die geregeld moet worden, is een belangrijk gespreksonderwerp op de HAP. ‘Op het moment dat de HAP wordt gebeld, is er vaak sprake van een stressvolle situatie. In dit gesprek worden vaak dingen vergeten te zeggen, uit stress of omdat het logisch lijkt. Bijvoorbeeld een allergie voor penicilline. De apotheek legt dat vast. Wanneer deze informatie beschikbaar is voor de HAP, wordt hier rekening mee gehouden met de medicatie. Dit kan soms van levensbelang zijn.’

“Toestemming vastleggen en bijhouden is nu veel werk en gedoe voor huisartsen. Elk systeem is anders en bij sommige huisartsen gebeurt dit soms nog handmatig. Dat kan anders!”

Hoe werkt Mitz?

Iedereen kan via MijnMitz.nl eenvoudig en snel toestemmingen voor alle zorgaanbieders op één plek regelen. In Mitz kunnen altijd en overal toestemmingen worden geregistreerd, of dit nu voorafgaand, tijdens of ná de actieve behandeling is. De geregistreerde toestemming is direct geldig, zonder dat er een handmatige verwerking bij de dossierhoudende zorgaanbieder vereist is. Dit geldt zowel wanneer de toestemming door de patiënt, of door een zorgaanbieder in opdracht van de patiënt is vastgelegd.


Volgjezorg en Mitz

Ben je als zorgaanbieder nog niet aangesloten op Mitz, dan kun je nog steeds gebruik maken van Volgjezorg.nl. In Volgjezorg ziet de patiënt welke zorgaanbieder zijn gegevens beschikbaar heeft gesteld en welke zorgaanbieder die heeft geraadpleegd. Wanneer je als zorgaanbieder ook overgaat op Mitz, worden de toestemmingskeuzes (uit Volgjezorg) overgezet naar Mitz. Dit geldt voor de zorgaanbieders die gegevens uitwisselen via het Landelijk Schakelpunt (LSP).


Uit eigen ervaring

Cindy weet als geen ander hoe ontzettend belangrijk het is dat de huisartsenpost (HAP) medische gegevens van patiënten kan inzien. Ze is astmapatiënt en bezoekt eens in de zoveel tijd haar huisarts, gaat regelmatig voor controle naar het ziekenhuis en haalt haar medicatie bij de apotheek. Op deze manier kan Cindy haar aandoening goed in bedwang houden. Toch kan ze ineens een aanval van benauwdheid krijgen. ‘Als dat overdag gebeurt, dan bel ik de huisarts die me direct medicatie voorschrijft. Maar gebeurt het ’s avonds of in het weekend, dan ben ik aangewezen op de huisartsenpost. In de huisartsenpraktijk heb ik mijn huisarts toestemming gegeven om gegevens beschikbaar te stellen aan de HAP. Hierdoor kunnen zij adequaat handelen en mij direct de juiste medicatie geven. Met de komst van Mitz wordt het eenvoudig om zorgbreed alle noodzakelijke medische informatie met elkaar te kunnen delen.’
 

Bijlagen

  • toestemming2 digitale toestemmingsvoorziening.png
    toestemming2 digitale toestemmingsvoorziening.png
    4,6 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan