• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

zib-compliance interne inrichting Wat houdt “mapping” in?

C

Christine van der Aa

Guest
Guest
De term mapping kan worden gebruikt voor twee verschillende, maar samenhangende aspecten van het inrichten van zibs in een informatiesysteem (met behoud van het systeem-eigen interne datamodel).
  1. Mapping van een “veld” (gegevenselement) in het zibmodel op een veld in de database van het informatiesysteem.
    Elk gegevenselement uit de zibmodellen wordt gekoppeld aan een of meer vindplaatsen in de database van het informatiesysteem, indien aanwezig. Als er geen vindplaats voor is, is zo’n gegevenselement dus niet “ingericht”.
  2. De inhoud van het betreffende gegeven in die vindplaats (dus: hoe het is vastgelegd en opgeslagen) wordt gemapt op de inhoud van het gegevenselement volgens het zibmodel. De mogelijkheden zijn dan:
    • De inhoud is identiek, er is een 1-op-1 match.
    • De inhoud is niet letterlijk identiek, maar de betekenis is wel hetzelfde. Bijvoorbeeld HIV en Human Immunodeficiency Virus. Er is een 1-op-1 mapping mogelijk.
    • De inhoud is niet letterlijk identiek, en ook de betekenis is niet helemaal hetzelfde. Dan zou mogelijk wel gemapt kunnen worden, maar dat leidt tot verlies van informatie.
    • De inhoud verschilt te veel om mapping mogelijk te maken.
Vragen of opmerkingen zien we graag tegemoet in dit forum!
 
Wat zou je adviseren om te doen in het geval je bij de mapping op inhoud tegen de laatste twee punten aanloopt?
Is het bijvoorbeeld een optie om dan de originele waarde uit te wisselen (i.p.v. datgene wat de zib voorschrijft)? Of sturen we in dat geval niets op, omdat het niet zib-conpliant is?
 
Ik zag dat dit ook bij Externe interface ter sprake kwam, ik heb daar ook gereageerd.

Maar m.b.t. de vraag of het in die gevallen al dan niet zib-compliant is: als het helemaal niet te mappen is, kan het inderdaad niet zib-compliant zijn. Je kunt het dan nog steeds wel versturen, omdat de tekstuele term altijd wel leesbaar is aan de ontvangende kant. Maar reconciliëren wordt dan lastig, lijkt me. En het lijkt me in ieder geval wenselijk dat op den duur de epd's gewoon de codelijsten van de zib gaan gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan