• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Welk domein/onderwerp mist er op het Kennisplatform?

Welk domein of onderwerp wordt nog niet genoeg belicht op het Kennisplatform?

• Het sociaal domein: denk aan gegevensuitwisseling m.b.t. Jeugdzorg, Forensische zorg, WMO

Stemmen: 0 0,0%
  • Menselijke/technische hindernissen voor data-uitwisseling

• Informatiebeveiliging vraagstukken m.b.t. gegevensuitwisseling

• Anders: Zet je antwoord in de comments!

• Totaal aantal stemmers
    0

Marloes Scholing

Administrator
Moderator
Ambassadeur
Organisatie
Nictiz
Ha allen,

Ik ben benieuwd naar jullie opinie: wat mist er nog op het Kennisplatform en zou meer belicht kunnen worden?
We zien dat de EHDS pagina in trek is vanwege de vele ontwikkelingen op dit gebied. Om het platform interactiever te maken en preciezer te doelen op jullie informatiebehoefte, hoor ik graag wat van soort bijdragen jullie nog missen. De antwoord mogelijkheden heb ik deels gebaseerd op wat ik voorbij zag komen in de ingevulde vragenlijsten.

Alle suggesties zijn welkom!

Groetjes

Ik zou graag de hele data discussie aanvullen met het andere ingredient om tot beslissingen en handelingen te kunnen komen: Kennis.

Meervoudig gebruik en uitwisseling van data staat wel aardig op de agenda, en dat doen we voor een reden: zorgen dat we goede beslissingen kunnen nemen en alle variabelen van de patient meenemen in de beslissing.

Beslissingen komen echter pas als je het verbindt met kennis. Kennis staat super dom weggeschreven in tal van documenten op tal van plekken. Kennis kan ook worden opgenomen in kennismodellen, met enorme positieve effecten tot gevolg. Meervoudig data, kennis en informatiestromen kunnen namelijk leiden tot veel hogere kwaliteit van zorg

Daar gaat de laatste podcast van geheelmeesters gesprekken over (28 jan)
over. en daar gaat ook de aflevering 75 van SLimme Zorg over.

Kennis kan zo worden opgeslagen dat het getoetst en gevalideerd kan worden en vooral dat we het kunnen verbinden met data, zodat data en kennis samen tot geautomatiseerde complexe (medische) beslissingen komen. De kern van de zorg dus. Kennis(data) is daarmee trouwens net als patient-data uitwisselbaar. En nog een voordeel is het gebruik van data nodig om te toetsen of de standaarden wel de best passende standaarden zijn om de data te structureren en beschikbaar te maken, zodat het ook gebruikt kan worden.

Dus niet alleen patient-data, en context data, maar ook kennis (data) om zo de juiste ingrediënten voor heel veel slimmere zorg bij elkaar te brengen

Ik zou graag de hele data discussie aanvullen met het andere ingredient om tot beslissingen en handelingen te kunnen komen: Kennis.

Meervoudig gebruik en uitwisseling van data staat wel aardig op de agenda, en dat doen we voor een reden: zorgen dat we goede beslissingen kunnen nemen en alle variabelen van de patient meenemen in de beslissing.

Beslissingen komen echter pas als je het verbindt met kennis. Kennis staat super dom weggeschreven in tal van documenten op tal van plekken. Kennis kan ook worden opgenomen in kennismodellen, met enorme positieve effecten tot gevolg. Meervoudig data, kennis en informatiestromen kunnen namelijk leiden tot veel hogere kwaliteit van zorg

Daar gaat de laatste podcast van geheelmeesters gesprekken over (28 jan)
over. en daar gaat ook de aflevering 75 van SLimme Zorg over.

Kennis kan zo worden opgeslagen dat het getoetst en gevalideerd kan worden en vooral dat we het kunnen verbinden met data, zodat data en kennis samen tot geautomatiseerde complexe (medische) beslissingen komen. De kern van de zorg dus. Kennis(data) is daarmee trouwens net als patient-data uitwisselbaar. En nog een voordeel is het gebruik van data nodig om te toetsen of de standaarden wel de best passende standaarden zijn om de data te structureren en beschikbaar te maken, zodat het ook gebruikt kan worden.

Dus niet alleen patient-data, en context data, maar ook kennis (data) om zo de juiste ingrediënten voor heel veel slimmere zorg bij elkaar te brengen
Bedankt voor het delen @Fabian Tijssen !

Terug
Bovenaan