• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

Wie is bezig met de uitwisseling van bloedgroep, rhesusfactor en antigenen?

Heleen Hoogvliet

Active member
Organisatie
Leids Universitair Medisch Centrum
ik ben betrokken bij een vraag vanuit de labs in onze regio om informatie over de bloedgroep, rhesusfactor, erytrocyt-antigenen uit te wisselen/beschikbaar te hebben. Voor bloedtransfusie zijn deze gegevens noodzakelijk. Er zijn verschillende technische oplossingen voor te bedenken, waaronder XDS. Zijn er al huizen/regio's die ervaring hebben met het uitwisselen van deze gegevens?
 
Hallo Heleen, ik ben werkzaam bij een diagnostisch centrum en wij zijn hier ook naar aan het kijken vanuit de vraag van een ziekenhuis. Wij doen veel bloedgroepbepaling voor zwangeren namelijk. Op een eerste inventarisatie bleek dat XDS voor de afdeling bloedtransfusie niet beschikbaar was, hier wordt nog wel naar gekeken maar parallel wordt gekeken naar een lab2lab koppeling om de informatie direct beschikbaar te hebben. Hiervoor moet wel weer gekeken worden naar de juridische uitdaging waarbij de eigenaar toestemming moet geven om deze informatie direct te delen.
Welke opties worden bij jullie bekeken?
 
Hallo Heleen, Wij (Amphia Breda) zijn bezig om labwaarden naar het LUMC te ontsluiten via XDS. Dit zijn de labwaarden die nodig zijn t.b.v. niertransplantaties. Binnenkort wordt dit in de acceptatie omgeving gerealiseerd om te testen of dit goed werkt.
 
Ha Nico, bedankt voor je berichtje. Gelukkig ben ik ook betrokken bij dit initiatief. En inderdaad kan dit een opzet zijn naar bredere beschikbaarheid van de labuitslagen (waaronder bloedgroep, rhesusfactor, erytrocyt-antigenen)
 
Terug
Bovenaan