• Beste gast, wij willen dit platform constant verbeteren maar hebben daarbij jouw hulp nodig!
    Wil je een paar minuten van je tijd spenderen aan deze korte enquête?

XDW: Voorlopig nog niet haalbaar?

Maarten de Ruiter

Administrator
Moderator
Ambassadeur
Organisatie
Universitair Medisch Centrum Groningen
Forcare heeft eind 2018 bij ons (UMCG) gemeld dat ze niet verder gaan met de ontwikkeling van workflow ondersteuning obv XDW in hun producten. Bestaande implementaties zullen wel support blijven ontvangen. Achtergrond is dat ze zien dat het complex is, moeilijk te beheren en bovendien niet breed opgepakt wordt in de markt. Onze eigen ervaring is idd dat met name beheer/ opschaling veel impact heeft. Bovendien was ons al duidelijk geworden dat XDW voorlopig niet toepasbaar was over de nog te realiseren XCA koppeling met Twente.

Tijdens de demo van Vitaly in UMCU werd aangegeven dat "messaging" nog niet in gebruik is. Hiermee wordt gedoeld op XDW begreep ik. Bovendien zou bij koppeling Parsek domein aan XDS UMCU functionaliteit verloren gaan. De vraag is of het hier ook gaat om XDW en welk toekomst perspectief geschetst wordt.

Mijn conclusie op bovenstaande is dat XDW op dit moment niet schaalbaar is en workflows op een andere manier dan XDW ondersteund moeten worden.
 
een bekend probleem dat XDW niet over XCA niet werkt in de huidige vorm. Echter vraag ik me af waar en wie dit de IHE community oppakt? Want iedereen ziet de "olifant in de kamer" maar we lopen er met grote boog omheen.
 
Terug
Bovenaan